Je bent hier
Home Project#redmijndiploma

#redmijndiploma

Actie en petitie #redmijndiploma!

In december 2022 is het bestuur van het LAKS een actie gestart, namelijk #redmijndiploma. Deze actie is bedoeld om aandacht te vragen voor de eindexamenkandidaten van ’22-’23, omdat minister Wiersma heeft besloten beperkte examenmaatregelen toe te passen. Het LAKS is echter van mening dat eindexamenleerlingen van dit jaar ook recht zouden moeten hebben op een extra herkansing en de mogelijkheid om hun examens te spreiden. Dit omdat deze leerlingen hun gehele schoolcarrière te maken hebben gehad met de coronamaatregelen én deze maatregelen doen niet af aan de kwaliteit van het diploma.

Elke dag van de maand december hebben ze iets gedeeld op Instagram via @LAKSstagram. Dit verschilde van verschillende leerlingen en onderwijsprofessionals die hun verhaal deelden tot aan een spoken word en een spotprent.

Als onderdeel van deze actie heeft het LAKS de petitie #redmijndiploma opgezet. Op 17 januari 2023 heeft het LAKS de petitie overhandigd aan de Kamercommissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Verschillende Kamerleden waren aanwezig om de petitie in ontvangst te nemen. In de maand december 2022 heeft het LAKS aktie gevoerd om aandacht te vragen voor de oneerlijke situatie waarin eindexamenkandidaten zich bevinden.

De petitie is inmiddels meer dan 10.000 keer ondertekend door mensen uit het hele land. Niet alleen het LAKS heeft opgeroepen tot extra maatregelen, maar ook de VO-raad, SPV en Ouders en Onderwijs hebben dit gedaan. Minister Wiersma heeft besloten geen gehoor te geven aan deze petitie en dus geen aanvullende maatregelen te nemen. Lees hier de reactie van de minister en de reactie van voormalig voorzitter van het LAKS, Janouke van Meerveld. Op dit moment wachten we nog op de slagingspercentages vanuit het College voor Toetsen en Examens, om een duidelijk beeld te hebben van hoeveel leerlingen zijn geraakt door deze beslissing.

LAKS bestuur en leden overhandigen de petitie #redmijndiploma aan de Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Deel dit bericht
DELEN: