Je bent hier
Home ProjectCurriculum

Curriculum

Wat is een curriculum?

Een curriculum (een leerplan) beschrijft alles wat leerlingen op school moeten leren. Het is een overzicht van wat leerlingen moeten kennen en kunnen als ze van school gaan. Voor alle vakken worden kerndoelen en eindtermen gemaakt. Vervolgens gaat jouw school aan de slag om een onderwijsprogramma te maken. Dat betekent dat ze lessen gaan ontwerpen om jou alles aan te leren, zodat jij de kerndoelen en eindtermen kan halen. Dit vind jij dan weer terug in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Aan het eind van je schooltijd kan en ken je dan, na afronding van jouw PTA, alles wat er in het curriculum beschreven staat!

Kerndoelen en eindtermen

Kerndoelen gelden voor de onderbouw van de middelbare school. Deze doelen beschrijven wat een leerling, wettelijk gezien, na de onderbouw moet kennen en kunnen. Het zijn de eisen die het ministerie van Onderwijs heeft bedacht en waar scholen en leerlingen aan moeten voldoen. Kerndoelen bestaan voor alle leergebieden. Hetzelfde verhaal geldt voor de eindtermen, met als enige verschil dat de eindtermen alleen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn. Na de onderbouw moet je dus de kerndoelen hebben gehaald en na de bovenbouw moet je de eindtermen hebben gehaald. Dat wordt getoetst met schoolexamens en het centraal examen, en dat noemen we het examenprogramma.

Kerndoelen en eindtermen zijn redelijk breed beschreven, zodat scholen hun eigen invulling kunnen geven aan het onderwijsprogramma. Toch moet het ook heel duidelijk zijn wat er moet gebeuren, en daarom is het nodig dat er een beetje richting gegeven wordt. Op dit moment worden de kerndoelen en eindtermen opnieuw bekeken en worden deze herzien. Dat betekent dat er over een tijdje nieuwe kerndoelen en eindtermen zullen zijn voor elk leergebied. Daar is LAKS bij betrokken.

Waarom bemoeit het LAKS zich met het curriculum?

Het LAKS vindt het belangrijk dat het curriculum, het leerplan waar leerlingen mee te maken krijgen, goed aansluit op de leefwereld van leerlingen. Wat leerlingen moeten leren, kennen en kunnen moet aankomen bij leerlingen en het moet duidelijk zijn wáárom leerlingen iets leren. Het LAKS denkt ook dat de motivatie om te leren groter wordt als leerlingen zich kunnen vinden in het curriculum en dat onderwijs op die manier leuker wordt!

Het LAKS houdt zich daarom intensief bezig met de ontwikkelingen in het curriculum. Op dit moment worden de kerndoelen en eindtermen (examenprogramma’s) herzien. Dat betekent dat er een mogelijkheid is om de leerlingenstem te laten horen! Het LAKS peilt daarom wat leerlingen belangrijk vinden om te leren en hoe ze dat willen leren. Dan doen we voor verschillende thema’s en op verschillende manieren. Zo is het LAKS bijvoorbeeld bezig met seksuele en relationele vorming in het curriculum, en met de basisvaardigheden: taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Hierover schrijven we artikelen en rapporten en organiseren we congressen, panelgesprekken, inspraaksessies. Daarnaast lopen er pilots over praktijkgerichte programma’s voor vmbo-gl en vmbo-tl en havo en zorgt LAKS ook daar dat leerlingen ook een stem hebben in het evalueren van deze nieuwe vakken.

Wil jij meepraten over het curriculum? Dat kan!

In samenwerking met Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) organiseert het LAKS inspraaksessies voor zowel de kerndoelen als de eindtermen. De inzichten van leerlingen worden dan overgebracht aan de experts die de kerndoelen en eindtermen opnieuw gaan maken. Jij kan dus invloed uitoefenen op wat er straks in de kerndoelen en eindtermen staat! Wil jij hierover meepraten en heb je goede ideeën voor het curriculum? Neem dan contact met ons op. Het LAKS vindt inzichten van álle leerlingen belangrijk! Van praktijkonderwijs-leerlingen, vmbo’ers, havisten en vwo’ers: iedereen mag meepraten en we zijn benieuwd naar jullie ideeën!

In schooljaar 2021-2022 en schooljaar 2022-2023 heeft het LAKS ook scholierencongressen georganiseerd over basisvaardigheden en over burgerschap/digitale geletterdheid. Het rapport van 2021-2022, over basisvaardigheden, kan je hier vinden. Het rapport over burgerschap en digitale geletterdheid verschijnt in april 2023 en zal hier worden geplaatst.

Deel dit bericht
DELEN:

Curriculum

What is a curriculum?

A curriculum describes everything that students have to learn at school. It is an overview of what students should know and be able to do when they leave school. Core objectives and final objectives are drawn up for all subjects. Your school will then work on creating an educational program. This means that they will design lessons to teach you everything so that you can achieve the core goals and final objectives. You will find this in the Testing and Closing Program (PTA). At the end of your school years, after completing your PTA, you will be able to and know everything described in the curriculum!

Core goals and final objectives

Core objectives apply to the lower grades of secondary school. These goals describe what a student must, legally speaking, know and be able to do after primary school. These are the requirements that the Ministry of Education has devised and that schools and students must meet. Core objectives exist for all learning areas. The same story applies to the final objectives, with the only difference being that the final objectives are only for upper secondary education. After the lower secondary education you must have achieved the core objectives and after the upper secondary education you must have achieved the final objectives. This is tested with school exams and the central exam, and we call that the exam program.

Core objectives and final objectives are described fairly broadly, so that schools can give their own interpretation to the educational program. Yet it must also be very clear what needs to be done, and that is why it is necessary to provide some direction. The core objectives and final objectives are currently being reviewed and revised. This means that in a while there will be new core objectives and final objectives for each learning area. LAKS is involved in this.

Why does LAKS interfere with the curriculum?

LAKS believes it is important that the curriculum, the curriculum that students are exposed to, fits in well with the living environment of students. What students need to learn, know and be able to do must be up to the students and it must be clear why students learn something. The LAKS also believes that the motivation to learn increases if students can identify with the curriculum and that education becomes more fun!

LAKS is therefore intensively involved in developments in the curriculum. The core objectives and final objectives (examination programmes) are currently being revised. This means that there is an opportunity to make the student voice heard! The LAKS therefore assesses what students find important to learn and how they want to learn it. Then we do things for different themes and in different ways. For example, LAKS is working on sexual and relationship education in the curriculum, and on basic skills: language, arithmetic, citizenship and digital literacy. We write articles and reports about this and organize conferences, panel discussions and consultation sessions. In addition, pilots are running on practice-oriented programs for VMBO-GL and VMBO-TL and HAVO and LAKS also ensures that students have a voice in evaluating these new subjects.

Would you like to discuss the curriculum? You can!

In collaboration with the Curriculum Development Foundation (SLO), LAKS organizes consultation sessions for both the core objectives and the final objectives. The students’ insights are then transferred to the experts who will recreate the core goals and final objectives. So you can influence what will be included in the core objectives and final objectives! Would you like to discuss this and do you have good ideas for the curriculum? Please contact us. LAKS believes that insights from all students are important! From practical education students, pre-vocational secondary education students, general secondary education students and pre-university education students: everyone can participate and we are curious about your ideas!

In the 2021-2022 and 2022-2023 school years, LAKS also organized student conferences on basic skills and citizenship/digital literacy. The 2021-2022 report on basic skills can be found here. The report on citizenship and digital literacy will be published in April 2023 and will be posted here.

Deel dit bericht
DELEN: