Het LAKS houdt standaard vier keer per jaar een Algemene Ledenvergadering (ALV). De ALV is hét moment waarop de leden kunnen laten zien dat zij samen de vereniging zijn! Hieronder vind je wat meer informatie.
Hoe werkt het?
Tweemaal per jaar duurt een ALV twee dagen. Er is de najaarsvergadering en de voorjaarsvergadering. Tijdens deze vergaderingen slapen we gezamenlijk op een leuke locatie ergens in het land. Daarnaast vinden er de eendaagse zomer- en wintervergaderingen plaats. Op de zomervergadering, de zogenaamde wissel-ALV, wordt het nieuwe bestuur geïnstalleerd.
De leden van LAKS zijn leerlingenraden van verschillende middelbare scholen in Nederland. Jouw leerlingenraad kan een aantal afgevaardigden naar een ALV van het LAKS sturen. Meestal kunnen er maximaal drie afgevaardigden per lid (leerlingenraad) deelnemen aan een ALV.
De reiskosten naar een ledenvergadering worden door het LAKS voor 70% vergoed voor maximaal twee afgevaardigden per lid (leerlingenraad). Uitzonderingen hierop zijn uitsluitend mogelijk na akkoord van de penningmeester. Toeslagen worden niet vergoed en je moet een bewijs van je reishistorie overhandigen op je persoonlijke OV-chipkaart. Je kunt ook je schooldirecteur vragen om de kosten te vergoeden.
Tijdens de vergaderingen wordt er vaak over verschillende zaken gestemd. Bij sommige onderwerpen heb je als leerlingenraad alleen één stem ook al ben je met meerdere afgevaardigden aanwezig. Bij andere onderwerpen heeft iedereen die aanwezig is een stem. De details over het stemmen kun je in onze verenigingsstatuten vinden.
Benieuwd hoe dat er dan uit ziet? Check het filmpje:
Doelen ALV
De leden hebben inspraak in de vereniging. Zij kunnen moties indienen waarmee ze bijvoorbeeld de vereniging of het bestuur zaken kunnen opdragen of het bestuur kan afzetten. Ook kunnen er amendementen ingediend worden op de Meerjarenvisie (MJV). De standpunten van het LAKS kunnen dus gewijzigd worden. Het bestuur kan ook moties indienen en legt stukken zoals de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de leden.
Er wordt een nieuw bestuur gekozen. Dit gebeurt op de voorjaarsvergadering.
Er wordt een nieuw bestuur geïnstalleerd. Dit gebeurt op de zomervergadering.
Het bestuur wil graag de mening weten van haar leden, niet alleen door officiële moties maar ook door bijvoorbeeld een debat.
Gezelligheid en ontmoeting! Gemiddeld komen er tussen de 50 en 100 scholieren naar een ALV. Dit is erg gezellig en leerzaam. Zeker een aanrader!
Aanmelden?
De algemene ledenvergaderingen voor het schooljaar 2024-2025 zijn gepland. De eerste ALV zal plaatsvinden op 6 & 7 oktober 2024, de winter-ALV zal plaatsvinden op 6 december 2024, de lente ALV op 13 en 14 april 2025 en de zomer ALV vindt plaats op 28 juni 2025.
Naast de reguliere vier Algemene Ledenvergaderingen (ALV’s) per jaar organiseert het LAKS op 15 maart 2025 eenmalig een Bijzondere Algemene Vergadering (BAV). Een BAV wordt gehouden wanneer er belangrijke onderwerpen besproken moeten worden die niet kunnen wachten tot een reguliere ALV.
Tijdens deze BAV staat een specifiek onderwerp centraal: het besluit over het lidmaatschap en de oprichting van een nieuwe koepelorganisatie. Het bestuur wil dat de leden hierover stemmen, zodat er met hun goedkeuring verder gewerkt kan worden aan de oprichting van deze organisatie.
Wat moet je weten over de BAV op 15 maart?
- Datum: Zaterdag 15 maart 2024
- Tijd: 14:30-17:30, met vanaf 17:30 een (alcoholvrije) borrel.
- Locatie: Op loopafstand van Utrecht Centraal, de exacte locatie zal later worden bekendgemaakt.
- Doel van de vergadering: Beslissen over het lidmaatschap van een nieuwe koepelorganisatie.
Waarom is deze vergadering belangrijk?
Het bestuur heeft de steun van de leden nodig om verder te gaan met dit proces. Dit is jouw kans om mee te denken en invloed uit te oefenen op een belangrijke stap voor onze vereniging!
Aanmelden
Wil je deelnemen aan deze BAV? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier. Je ontvangt een week voor de BAV een reader met alle informatie en het programma.
Heb je vragen? Neem gerust contact op met onze secretaris Meike via meike@laks.nl.