Met ingang van maandag 30 maart lanceert het LAKS examenklacht.nl, waar scholieren terecht kunnen met klachten over hun schoolexamens. Het gaat om een aanpassing van de welbekende eindexamenklachtenlijn. “Het is in deze onzekere tijden heel belangrijk dat scholieren ergens terecht kunnen met hun klachten en problemen. Zeker nu er zoveel gewicht ligt op de schoolexamens en er veel verschillen tussen scholen kunnen ontstaan.”, aldus Corlien Douma, algemeen bestuuslid bij het LAKS en tevens de coördinator van de Eindexamenklachtenlijn.
Knelpunten in kaart
Sinds het besluit bekend werd om de centrale schriftelijke en praktijkexamens af te gelasten, stromen de vragen van scholieren binnen bij het LAKS. Al die vragen en knelpunten wil het LAKS in kaart brengen. Douma: “Dat kan gaan van klachten bij het digitaal afnemen van de examens tot aan onduidelijkheid over het programma en de planning van toetsen. Scholen krijgen veel ruimte om nu zelf de examens vorm te geven en daar werken ze hard aan, maar daardoor liggen ook fouten en verschillen tussen scholen op de loer. Wij hopen duidelijk te krijgen waar scholen én scholieren daarbij nog hulp of aanwijzingen kunnen gebruiken.”
Noodzakelijk
Vorige week maakte minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs bekend dat de centraal examens niet door zouden gaan. Leerlingen slagen op basis van hun schoolexamencijfers. Scholen hebben tot begin juni de tijd om de schoolexamens af te nemen, ook in een andere vorm. Scholen mogen het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting, waarin staat wat de scholieren moeten hebben afgerond voordat ze aan hun CE’s beginnen) — met instemming van de medezeggenschapsraad van de school — aanpassen, zodat ze toetsen anders kunnen plannen of inrichten. Douma: “Scholen mogen dus heel veel zelf bepalen en er zijn weinig landelijke richtlijnen, terwijl er veel afhangt van de schoolexamens. Juist nu is het noodzakelijk dat eindexamenkandidaten ergens terecht kunnen met hun klachten en signalen worden doorgegeven. De infrastructuur van de Eindexamenklachtenlijn die we al hadden, kunnen we hier goed voor gebruiken.”
Zelfde website, andere vorm
Traditioneel opent het LAKS tijdens de examenperiode de Eindexamenklachtenlijn, waar scholieren terecht kunnen met klachten over onder andere de inhoud en de omstandigheden van hun centrale examens. De afgelopen dagen heeft het LAKS hard gewerkt om dit project anders vorm te geven. Corlien Douma: “Door de maatregelen omtrent corona kunnen we dit jaar geen callcenter met een belteam opzetten en kunnen leerlingen dus alleen klagen via de website examenklacht.nl. Deze hebben we helemaal omgevormd tot een meldpunt gericht op de schoolexamens. We brengen daarmee in kaart waar vooral over geklaagd wordt en hopen dat scholen en beleidsmakers gebruik gaan maken van de signalen die wij binnenkrijgen.”