Gisteren voerde de Kamerleden van de commissie onderwijs een debat over de lumpsum. De lumpsum is de methode waarmee scholen worden betaald. Ook wel “de grote zak met geld” genoemd. Voorheen kregen scholen geld op basis van bijna 50 verschillende criteria. Dat gaat het kabinet terugbrengen naar vier. Het moet eenvoudiger worden. Zo kunnen scholen, maar ook bijvoorbeeld de medezeggenschapsraad, beter inschatten met hoeveel geld de school het de komende jaren moet gaan doen. De verantwoording van de uitgaven wordt zo ook helderder. Het wordt hopelijk makkelijker om te zien hoe scholen het geld uitgeven.
(*krijg je de melding “no playable sources found”, zet dan Flash aan in je browserinstellingen of probeer het via een andere webbrowser)
Tegelijkertijd zijn er ook zorgen. Vooral over de krimpregio’s in Nederland waar de komende 10 jaren de leerlingenaantallen door demografische veranderingen enorm dalen. Scholen kunnen daardoor in de problemen komen. Als er minder leerlingen zijn, moet de school misschien zelfs sluiten, of fuseren want er zijn minder leerlingen en dan krijgt de school ook minder geld. De school moet misschien docenten ontslaan of iets anders bedenken. Voor leerlingen kan dit veel betekenen. Misschien moet je straks wel meer dan een uur fietsen naar een goede school, of je school gaat samen met een andere school fuseren, met allerlei gevolgen voor de sfeer en organisatie van de school.
Voor leerlingen in de Medezeggenschapsraad is dit een belangrijke ontwikkeling om te volgen. Wat gaat deze daling van de leerlingenaantallen (krimp) doen in jouw regio en met jouw school?
Kijk het debat terug en praat met ons mee over dit onderwerp! We zijn heel benieuwd naar de ervaringen van leerlingen in de MR die te maken hebben met krimp, fusies en/of de lumpsum. Mocht je vragen hebben over dit onderwerp of je wilt je verhaal hierover kwijt, stuur ons dan een bericht!