Onderwijsdebat
Op 12 april organiseerden wij het eerste LAKS onderwijsdebat! In het gebouw van Cito debatteerden vijf verschillende teams over allerlei onderwijsonderwerpen. Een leuk evenement voor scholieren die van debatteren en onderwijs houden. Benieuwd naar de dag en de uitslag? Lees dan verder!
Stellingen
Zoals elk debat had ook dit debat stellingen. We zouden het LAKS niet zijn, als het niet over de ideeën van scholieren rondom politieke onderwijsvraagstukken ging. Daarom legden we de teams in vijf debatten actuele vraagstukken in het onderwijs voor. De teams kregen van tevoren te horen of ze voor of tegen waren. Dit waren de stellingen:
- Debat 1: Iedere leerling moet gratis bijles kunnen krijgen
- Debat 2: Correct taalgebruik moet in alle examens getoetst worden
- Debat 3: Het moet verboden worden voor docenten om te staken.
- Debat 4: De leerplichtige leeftijd moet naar 21 jaar
- Debat 5: Doorstroom in het voortgezet onderwijs moet zonder aanvullende eisen kunnen.
Doordat de deelnemende teams enkele dagen van tevoren de stellingen hadden doorgekregen, kwamen ze met wetsartikelen en onderzoeken om hun mening te ondersteunen. Zo wisten de teams in het debat over de leerplicht precies te vertellen hoeveel leerlingen er momenteel uitvallen in het onderwijs. In het debat over gratis bijles ontstond een diepgaande discussie over of bijles geen systeem naast het huidige onderwijs zou creëren. De teams gebruikten verschillende technieken (die sommige die ochtend in een training geleerd hadden) om de debatten te winnen. De strenge jury, bestaande uit LAKS lid Pien van der Meij, LAKS oud-voorzitter Anouk Gielen, LAKS- voorzitter Jordy Klaas, Directeur van Cito Anton Béguin en VO-raad Voorzitter Paul Rosenmöller, voorzag elk debat van opbouwend commentaar en bepaalde de winnaars van de debatten.
Moet het Centraal Examen worden afgeschaft?
De finale-stelling was het spannendste. Onder toeziend oog van Cito-medewerkers werd overlegd of het Centraal Examen nog wel moest bestaan. Eigenlijk dus over of hun werk wel moest bestaan! Gelukkig waren beide teams het erover eens dat de toetsen wel goed zijn en ging het debat vooral over of het wel goed was om alle leerlingen dezelfde toetsen te laten maken. Het team dat voor was ging uitgebreid in op de waarde van het centraal examen, dat door iedereen gemaakt wordt. Terwijl het team dat tegen was benadrukte dat sommige andere landen ook geen centraal examen had en dat het daar prima werkte. Beide teams kwamen met rake punten en plaatsten de jury daarin voor een lastig dilemma.
And the winner is…
De jury koos uiteindelijk team Sorghvlieters van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet als ultieme winnaar. Zij gingen er uiteindelijk met de eer en de minibokaal vandoor en zijn het komende jaar hét LAKS debatteam.