Nee, het LAKS kan hier niks aan doen. De luistertoetsen vallen namelijk onder de schoolexamens, en daarvoor zijn geen landelijke regels. Iedere school stelt zelf de regels op en bepaalt zelf welke toets haar leerlingen moet maken en hoe deze wordt nagekeken.
Veel scholen kiezen voor de luistertoetsen van het Cito. Het Cito zegt hierover: “Bij de Kijk- en luistertoetsen werken we niet met een N-term, zoals we dat bij de Centraal Examens wel doen. De kijk- en luistertoetsen zijn getest door examenleerlingen. Hierdoor weten we van tevoren hoe moeilijk de toets ongeveer is en hier passen we onze normering op aan. Blijkt de toets slechter gemaakt te zijn dan wij verwachten? Dan grijpen we in en versoepelen we de normering. Dit gebeurd wel alleen als het landelijke gemiddelde onder de 6 zakt en/of het percentages onvoldoendes verrassend hoog is. Zien we dat de toets beter gemaakt wordt dan wij hadden verwacht? Dan veranderen we de normering niet”.
Scholen mogen bovendien zelf beslissen of ze zich aan de norm houden. Als je hele klas de luistertoets te moeilijk of van slechte kwaliteit vond, kun je samen bij de directie aankloppen. Naar een grote groep zullen ze eerder luisteren. Misschien dat ze dan besluiten om bij het nakijken een soepele norm te hanteren.