Maandelijks onderzoek onderwijsthema’s
Het LAKS heeft de afgelopen periode in samenwerking met Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) onderzoek gedaan naar verschillende thema’s die spelen binnen het onderwijs. Zo’n 500 leerlingen uit het hele land, van verschillende leeftijden en -niveaus lieten ons maandelijks weten hoe ze dachten over deze thema’s. Want vinden leerlingen het wel fijn om hun werk steeds meer digitaal te maken? Hoe is de situatie voor LHBTI-leerlingen op school? En komt het schooladvies in groep 8 voor leerlingen wel op het juiste moment? Je leest de antwoorden hieronder!
LHBTI
LHBTI: Lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, interseksueel. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat leerlingen die zich hiermee identificeren het lastig kunnen hebben op school. Wat weten leerlingen over LHBTI? Hoe is de situatie voor LHBTI-leerlingen op school? En wat kan er gebeuren om deze situatie voor LHBTI-leerlingen te verbeteren? De resultaten zie je hieronder!
https://www.laks.nl/wp-content/uploads/2022/03/LHBTI-def..pdf
Schooladvies
In Nederland krijgen de meeste leerlingen in groep 8 hun schooladvies. Maar de onderwijsraad stelde afgelopen jaar (2021) dat het selectiemoment te vroeg komt voor veel leerlingen. Wat vinden leerlingen zelf van het moment waarop ze een advies krijgen? En kunnen ze zich wel vinden in dit schooladvies? Je leest de antwoorden hieronder!
https://www.laks.nl/wp-content/uploads/2022/03/Schooladvies.pdf
Digitale middelen
Digiborden, online teamlessen, Ipads in de klas. Scholen digitaliseren in een rap tempo. Door de coronacrisis is deze digitalisering in een stroomversnelling geraakt. Opeens kón je bijna geen onderwijs meer volgen zonder Ipad of laptop, omdat de lessen allemaal online gegeven werden. Vaak moeten leerlingen/ouders zelf deze digitale middelen aanschaffen. Maar vinden leerlingen niet dat de school hier eigenlijk voor zou moeten betalen? En wat vinden leerlingen ervan dat ze überhaupt steeds meer werk digitaal in plaats van op papier moeten maken? Je leest het hieronder!
https://www.laks.nl/wp-content/uploads/2022/03/Digitale-leermiddelen.pdf
Leesplezier- en vaardigheden
Een groeiend aantal leerlingen heeft moeite om een tekst, zoals een brief van school of een bijsluiter, te begrijpen. De reden? leerlingen lezen steeds minder. Onderzoekers en deskundigen luiden daarom de noodklok. Er lijkt een sterk verband te zijn tussen leesplezier en leesvaardigheden. Want vinden leerlingen het bijvoorbeeld nog wel leuk om te lezen? Kan dat leesplezier volgens leerlingen niet op school worden vergroot? En merken leerlingen zelf dat ze teksten misschien minder goed kunnen lezen? Check de resultaten hieronder!
https://www.laks.nl/wp-content/uploads/2022/03/Leesvaardigheid.pdf