8 Toetsdruk aanpakken via de leerlingenraad of toetsdrukwerkgroep Als je wil weten hoe leerlingen op jouw school toetsdruk ervaren, informeer dan bijvoorbeeld bij klassenvertegenwoordigers of zij geluiden horen over hoge stress en toetsdruk, of dat het juist wel goed lijkt te gaan met de leerlingen. Zet vervolgens een vragenlijst uit als je nog meer wil weten. Zo’n vragenlijst kan bijvoorbeeld tijdens een mentorles worden afgenomen. In de lijst wil je zoveel mogelijk informatie verzamelen, denk bijvoorbeeld aan deze vragen: • wanneer ervaren leerlingen druk? • waar komt het door? • hoe merken ze aan zichzelf dat ze stress ervaren? • vraag ook naar mogelijke oplossingen om de druk te verlagen; zo komen er waarschijnlijk goede ideeën bij jullie terecht. Misschien wil je ook weten hoe docenten en/of schoolleiding over dit onderwerp denken. Maak in dat geval ook een vragenlijst voor hen uit, spreek ze aan in of na de les, of nodig ze uit voor een gesprek. Bundel de informatie die je hebt opgehaald en plan een gesprek in met de schoolleiding, en/of bied het aan aan de leerlingen die in de MR zitten (zie volgende pagina). Op deze manier wordt er echt iets met jullie onderzoek gedaan en wordt toetsdruk bij jouw school op de kaart gezet. “Ik vind Magister niet altijd fijn. Ik snap dat mijn ouders mijn voortgang willen inzien, maar dat kan toch ook tijdens een mentorgesprek? Dat mijn ouders mijn cijfers direct binnenkrijgen verhoogt mijn stress.” Scholier 4 havo
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=