4 Project toetsdruk verminderen Het welzijn van scholieren staat onder druk: in de afgelopen jaren is de mentale gezondheid van jongeren helaas flink afgenomen. De toegenomen toets- en prestatiedruk op school wordt gezien als een van de oorzaken. Om die reden is het LAKS samen met de VO-raad vorig jaar een nieuw project gestart: Project Toetsdruk verminderen. Als projectgroep gaan we op bezoek bij middelbare scholen om in gesprek te gaan met leerlingen, docenten en schoolleiders. Ook geven we aparte toetsdruktrainingen aan leerlingenraden om hen te helpen nadenken over hoe het toetsbeleid op school anders en beter kan. We vinden dat de huidige toetscultuur ervoor zorgt dat er veel te veel focus ligt op cijfers en dat de focus terug moet naar de leerontwikkeling van de leerling! Daar is veel voor nodig, zoals een belangrijke cultuurverandering* in de samenleving, maar we geloven vooral in de aanpak op scholen, zodat scholen concrete aanpassingen kunnen doorvoeren waardoor leerlingen minder toetsdruk zullen ervaren. Het is goed om te noemen dat we weten dat een beetje stress om toetsen normaal is, en dat je soms wat zenuwachtig bent voor je cijfers is ook helemaal niet gek. Een beetje druk is dan ook oké en stresshormonen helpen je soms zelfs! Maar inmiddels merken we steeds meer dat te veel scholieren last krijgen van mentale of fysieke klachten vanwege de enorme druk op toetsen. Zo wordt de druk steeds langduriger gevoeld en dat is ongezond, dus: er moet wat veranderen aan hoe het onderwijs is ingericht! Met cultuurverandering in de samenleving bedoelen we dat we met z’n allen anders naar toetsen gaan kijken. Dus: niet als manier om te beoordelen, maar bijvoorbeeld door het te gebruiken om de voortgang te bepalen “Bij ons op school gaat Magister dicht tijdens de toetsweek, dat is een nieuwe regeling. Voor sommige leerlingen is het fijn, maar ik wil tijdens de toetsweek wel mijn gemiddeldes kunnen inzien. Daarover gaan we met school in gesprek.” Scholier 2 havo *
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=