14 Voorbeelden van andere scholen • Op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist hebben ouders geen toegang meer tot Magister. Dit betekent dat leerlingen nu zelf kunnen bepalen wanneer en hoe ze hun resultaten delen met hun ouder(s). Op deze school zijn leerlingen gevraagd om mee te denken over het onderwerp, waardoor de school veel beter inzicht kreeg in de stress die Magister onder leerlingen kan veroorzaken. • Op meerdere scholen bedenken leerlingen inmiddels zelf hoe ze de toetsweek vorm willen geven. Ze plannen zelf de toetsen in zoals dat volgens henzelf het beste uitkomt, bijvoorbeeld liever niet twee talen op één dag en toetsen waar veel tekst voor moet worden doorgenomen liever na het weekend. • Op het ALASCA in Amsterdam hebben leerlingen veel vrijheid om hun vakken en toetsen in te richten op een manier die voor hen het best werkt, zolang ze maar kunnen laten zien dat ze voldoen aan de leerdoelen. Zo kunnen leerlingen vakken soms afsluiten met een presentatie, een filmpje of een ander idee. • Op het Jan Tibbergen College in Roosendaal hebben leerlingen een profielwerkstuk geschreven over prestatiedruk en flyers met tips om druk te verminderen voor leerlingen verspreid onder docenten. Mede daardoor is de nieuwe regel op school ingesteld om alleen op een vast moment in de week de cijfers van leerlingen te publiceren in Magister. Zo hoeven zij niet altijd aan te staan. “Ik had een scheikunde docent die per leerling het aantal punten per vraag in een tabel zette, waardoor we konden inzien waar je meer je best voor moet doen en welke stof je goed beheerst en niet. Dat hielp echt bij het leren en het begrijpen van de stof.” Scholier 5 vwo
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=