13 In gesprek met de schoolleiding Je hebt een werkgroep opgericht en/of bent met de leerlingenraad aan de slag geweest met het thema toetsdruk. Top! Hoe zorg je ervoor dat het niet alleen júllie thema blijft maar ook wordt opgepakt door de leerjaarcoördinatoren, afdelingsleiders, directeur en vooral: door de docenten? • Vraag bij de afdelingsleider of leerjaarcoördinator of diegene een middag wil organiseren waarbij leerlingen en docenten (en eventueel wat schoolleiders) bij elkaar komen om het over het onderwerp te hebben. Jullie kunnen dan vertellen over de ervaringen van leerlingen en/of stellingen aandragen over toetsdruk. Dit opent het gesprek en jullie kunnen samen brainstormen over mogelijke oplossingen. • Dit kunnen jullie zelf doen, maar we willen jullie ook helpen. Je kunt een Toetstalk voorstellen bij een docent, leerjaarcoördinator of de directie van jullie school. We komen dan als projectgroep langs om het gesprek tussen leerlingen • en de schoolleiding te begeleiden. Meer informatie voor de schoolleiding is hier te vinden: www.toetsdruk.nl. • Zorg dat je goed voorbereid bent als je naar het gesprek met de schoolleiding gaat. Bereid een agenda of een lijstje met onderwerpen voor en spreek af wie wat zegt en hoe jullie je standpunten overbrengen. Neem ook (als je die hebt) resultaten van bijvoorbeeld de vragenlijst die leerlingen hebben ingevuld mee. • Probeer tijdens de bijeenkomst een open houding te hebben, waarbij jullie ook luisteren naar wat de schoolleiding en de docenten te vertellen hebben. Probeer samen tot mogelijke oplossingen te komen. • Vraag tijdens het gesprek om een terugkoppeling en/of een volgende afspraak, zodat het duidelijk is dat jullie hier aandacht aan willen blijven besteden en op de hoogte gehouden willen worden van ontwikkelingen en beslissingen. Het mooiste is het als jullie in het hele proces meebeslissen over het nieuwe toetsbeleid. “Ik denk dat toetsdruk veel meer bespreekbaar moet worden gemaakt op school, of bij een mentor. Op dit moment praat geen enkele docent of mentor erover. Er moet meer aandacht voor komen en meer lessen om te leren hoe we er goed mee kunnen omgaan?” Scholier 4 vmbo
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=