LAKS

12 • Zorg ervoor dat de leerlingenraad (als jullie dat niet zelf zijn) op de hoogte is van jullie plannen en vraag hen om mee te denken. • Betrek de leerlingen die in de MR zitten (dit vind je in de schoolgids) bij jullie plannen (of beter nog: zorg dat ze meedoen aan de werkgroep!). • Vraag docenten om mee te denken en/of geef docenten tips om jullie stress te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan het niet uploaden van cijfers in weekenden en het goed nabespreken van toetsen in de les. Je kunt ze ook vragen om de toetsen en huiswerk af te stemmen met andere docenten om toetsdruk zo laag mogelijk • te houden. Meer weten over hoe je het gesprek met docenten aangaat? Check ons LOD-boekje! • Overleg met de leerjaarcoördinator/afdelingsleider of jullie je eigen toetsrooster mogen vormgeven, of in ieder geval mogen meedenken bij de planning. • Vraag aan je docenten of het mogelijk zou zijn dat er meerdere vormen van toetsen worden gemaakt. Veel leerlingen geven aan bijvoorbeeld vaker een presentatie te willen geven of een creatieve opdracht te willen maken in plaats van altijd een schriftelijke toets. • Bespreek met docenten de mogelijkheden voor formatief evalueren. Met zo’n ‘toets’ kun je oefenen met de lesstof zonder dat er direct een cijfer aanhangt. Zo heb je al een keer geoefend en feedback ontvangen wanneer de echte toets plaatsvindt. • Neem een toetsdruktraining af van LAKS, je kunt je daarvoor aanmelden via de QR-code hieronder. Iemand van het LAKS komt dan langs op jouw school om jullie gesprek over toetsdruk te begeleiden en de eerste stappen te zetten om het toetsbeleid te verbeteren en het gesprek binnen de school aan te gaan! Toetsdruktraining - LAKS LOD-boekje

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=