LAKS

10 Bijvoorbeeld! Stel je voor dat je bij de leerlingen op school (zoals bij het kopje De leerlingenraad besproken) hebt opgehaald wat zij graag zouden veranderen aan de toetsweken. Je bent erachter gekomen dat bijna 80% van de leerlingen liever geen toetsweek heeft na de vakantie. Dit resultaat kun je presenteren tijdens de MR-vergadering. Hiervoor dien je van tevoren een agendapunt in bij de voorzitter of secretaris van de MR, zodat het op de agenda staat en wordt besproken. Je kunt het ook aanhalen bij de rondvraag, maar het is beter om vooraf aan te kondigen dat je het onderwerp wil bespreken (initiatiefrecht!). De rest van de MR-leden luistert naar jullie punten en onderzoek, zal vragen stellen en onderling kunnen jullie verschillende voorstellen of acties bespreken. Waarschijnlijk kan er niet direct een beslissing worden genomen, maar wordt het aanpassen van de toetsweken eerst met docenten en bijvoorbeeld ouders besproken. Vervolgens kan er in een volgende vergadering over worden besloten. Niet ieder idee zal altijd worden ingestemd, maar als leerling heb je in de MR dus zeker invloed op het toetsbeleid van je school. Inspraak is dus dé manier om de toetsdruk op jouw school te bespreken en hopelijk te verlagen. Wil je hier meer over weten? Scan de QR-code hiernaast! Leerlingenraadhandboek LAKS MR-handboek Weet je wat je moet doen als docenten zich niet aan het maximale aantal toetsen per week houden? ?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=