tie Tips Het LAKS adviseert dat scholen een antidiscriminatiebeleid op school hebben, al dan niet geïntegreerd in hun sociale veiligheidsbeleid, waarin afspraken staan over de omgang met elkaar op school. Het LAKS adviseert ook dat er actief aandacht wordt besteed aan het bespreken van racisme en andere vormen van discriminatie, bijvoorbeeld bij lessen burgerschap of mentoruren. Door met elkaar te praten over racisme en discriminatie leren leerlingen en onderwijspersoneel steeds beter te herkennen waar en wanneer dit voorkomt in en buiten de school en kunnen zij bovendien handvatten krijgen om dit te benoemen. Het LAKS adviseert om experts en ervaringsdeskundigen te betrekken bij het leren voeren van deze gesprekken zoals, maatschappelijke organisaties als stichting Nederland Wordt Beter. Het LAKS adviseert daarnaast om, in lijn met eerdere tips, ook bewust om te gaan met beschrijvende termen die te maken hebben met gender, seksuele oriëntatie, afkomst, en religie. Gebruik beschrijvende termen alleen wanneer dit relevant is, bij voorkeur niet om groepen te beschrijven en altijd als bijvoeglijk naamwoord. Gebruik dan bovendien zo specifiek mogelijke beschrijvende taal en geen generaliseringen. 37
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=