LAKS

gender Waarom vragen we hier aandacht voor? Er zijn meer genderidentiteiten dan alleen man/jongen en vrouw/meisje. Toch wordt er in onze taal nog steeds veel gebruik gemaakt van een vooronderstelde tweedeling tussen man en vrouw. In de klas zie je dit bijvoorbeeld terug in de manier waarop leerlingen worden aangesproken, “goedemorgen jongens en meisjes”, of in de manier waarop leerlingen worden verdeeld in groepjes: jongens tegen de meisjes. De manier waarop we over gender praten, heeft gevolgen voor wat er als normaal wordt gezien en wat niet. Als we de klas dus blijven indelen in jongens en meisjes, dan voelen leerlingen die zich niet als jongen of meisje identificeren zich niet thuis in de klas. Probeer dus deze tweedeling te vermijden. Het is belangrijk om op school een situatie te creëren waar iedereen welkom is en zich gezien voelt. Hetzelfde geldt voor het aanspreken van je docent. Vaak wordt iemand aangesproken met meneer of mevrouw. Een manier om bewust om te gaan met iemands genderidentiteit is om ernaar te vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe iemand aangesproken wil worden en wat de voornaamwoorden zijn van die persoon. Daarnaast zijn er ook bepaalde voorzieningen in de school die nog niet inclusief zijn voor alle genderidentiteiten. Denk aan wc’s of kleedkamers. de kl

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=