Er is veel discussie over woorden zoals hoog- en laagopgeleiden en onderwijsniveaus. Hierbij is de veronderstelling dat het vwo en universitaire opleidingen van een hoger niveau zijn dan andere opleidingen. Het LAKS vindt echter dat vmbo, havo en vwo, en het mbo, hbo en wo, gaan over verschillende manieren van leren. De ene manier zou niet hoger gewaardeerd moeten worden dan de andere. Waarom spreken we dan niet van onderwijsrichtingen en over mbo-, hbo- of wo opgeleiden? We gebruiken het allemaal om te communiceren en je kan er niet omheen – taal. Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan de wereld om ons heen. Woorden hebben gevolgen; ze bepalen hoe wij de wereld om ons heen (leren) zien. Taal kan ook negatief effect hebben op hoe wij de wereld herkennen en groeperen. Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt waar we ons vaak niet zo bewust van zijn. Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een school, maar ook op papier. Inclusief onderwijs begint immers met de manier waarop er over onderwijs en mensen binnen de school wordt gesproken. Deze taalgids focust zich daarom op taalgebruik in het onderwijs. De taalgids is in twee onderdelen verdeeld. Het eerste onderdeel gaat over taal in beleid en het tweede deel gaat over taal in de school en in de klas. In het eerste deel vragen we aandacht voor woorden die soms gebruikt worden in beleidsstukken, zoals rapporten. In het tweede deel vragen we juist aandacht voor taal die in de klas en op school wordt gebruikt. Dit kan gaan over vakspecifieke woorden en over hoe leerlingen en docenten aangesproken worden in de klas. Het LAKS is zich ervan bewust dat taal steeds in ontwikkeling is. Met deze taalgids vragen we beleidsmakers, docenten, schoolleiders, bestuurders en ander onderwijspersoneel om na te denken over de woorden die zij gebruiken. Voor sommige woorden stellen we alternatieven voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideeën. Bij alle suggesties die het LAKS doet, denken wij vanuit het principe ‘benoem zo specifiek en feitelijk mogelijk waarover je iets wil zeggen’. Omdat we ervoor willen zorgen dat deze taalgids constant in ontwikkeling is – net als onze taal – roepen we iedereen op om mee te werken aan deze gids. Ben je een leerling en wil je een aanvulling of aanpassing doen op de taalgids? Laat het ons weten! Dit geldt ook voor beleidsmakers, onderwijspersoneel en andere betrokkenen. Heb je een aanvulling of aanpassing, mail dan naar info@laks.nl. Elk jaar zorgt het bestuur van het LAKS – dat ieder schooljaar wisselt – dat de taalgids herzien wordt. Taaltips van het LAKS
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=