9 Wat is ‘hoger’ en wat is ‘lager’ in het onderwijs en waarom denken we dat sommige leerlingen meer kunnen dan anderen? Op de middelbare school volgt iedereen, als het goed is, de leerrichting die bij hen past. Helaas bestaan er veel vooroordelen over de verschillende leerrichtingen. Maar hoe je leert en wat je leert zegt niets over wie je bent. Binnen iedere onderwijsrichting bestaan er andere vormen van leren. We horen vaak dat er een duidelijk verschil is tussen theoretisch (leren door vooral te lezen en te denken) en praktisch (leren door dingen te doen) leren. Hier wordt dan een waardeoordeel aan gekoppeld, namelijk dat theoretisch beter zou zijn. Het LAKS vindt niet dat de ene onderwijsrichting ‘beter’ is dan een ander. Het LAKS vindt ook dat het niet goed is om een verschil te maken tussen theorie en praktijk. Alle onderwijsrichtingen en de meeste vervolgopleidingen bestaan namelijk uit een mix tussen theorie en praktijk. In dit hoofdstuk geven wij taaltips over verschillende onderwijsvormen en woorden waarbij vaak het onderscheid tussen ‘hoger en lager’ gemaakt wordt. Zo hopen we het ‘hoger en lager probleem’ bespreekbaar te maken.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=