LAKS

69 Het LAKS hoopt dat deze taalgids helpt om samen na te denken over taalgebruik op school en in de klas. Want door met elkaar een open gesprek aan te gaan over en door actief met taal aan het werk te gaan, kunnen we de achterliggende problemen aankaarten en zo zorgen voor een fijnere en veiligere sfeer op school. Wij raden leerlingen, docenten en scholen dan ook aan om actief in gesprek te gaan en te blijven over taal. Spreek elkaar aan op taalgebruik, stel vragen wanneer iets onduidelijk is voor je en probeer woorden vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Als leerling kun je de opdrachten in deze taalgids zelf maken of bespreken bij taalopdrachten, tijdens geschiedenis of maatschappijleerlessen, een mentoruur of zelfs bij een profielwerkstuk. We zijn heel benieuwd wat jullie van de taalgids en opdrachten vinden, dus laat ons dat vooral weten! Natuurlijk kun je de taalgids ook aan je docent geven ter inspiratie. Docenten kunnen namelijk werkvormen bedenken om samen met leerlingen aan de slag te gaan met de lading van taal, denk bijvoorbeeld aan een woordenboekopdracht bij taalvakken, of een opdracht bij maatschappijleer over woordkeuzes van politici. We hebben hieronder voorbeeldopdrachten verzameld die hiervoor kunnen worden ingezet. Alle woorden in de taalgids kunnen gebruikt worden als inspiratie om verder het gesprek aan te gaan. De taalgids is hierbij een leidraad; geen voorschrift. Het LAKS blijft en gaat graag met alle belangenpartijen binnen en buiten het onderwijs in gesprek over taal. Daarnaast willen wij iedereen die in het onderwijs werkt of onderwijs volgt uitnodigen om samen inclusief taalgebruik te omarmen. Zowel in beleid en in bestuursvergaderingen als in de klas, in schoolboeken en op het schoolplein is het belangrijk dat we nadenken over de taal die we gebruiken. Heel veel plezier en succes gewenst!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=