LAKS

63 opdrachten in de les Bespreek: Kijk eens met een groepje leerlingen naar de lesboeken en opgaven die jullie nu gebruiken. Kun je bepaalde stereotypen en vooroordelen herkennen? Zijn het bijvoorbeeld alleen heterostellen die benoemd worden, welke voornamen vind je terug en komen deze namen voor bij jou op school? Houd een week bij waar docenten complimenten over geven. Geven ze complimenten wanneer er hoge cijfers worden gehaald en wanneer er stil wordt gewerkt? En geven ze complimenten wanneer iemand een creatieve smoes bedenkt als diegene te laat is, of wanneer iemand met hard werken een 6 heeft gescoord? Wat wordt er door docenten beloond? Ga hierover in gesprek met je docenten. Hoe worden extra activiteiten bij jullie op school genoemd? Denk na over de termen die ervoor gebruikt worden, is er bijvoorbeeld een betere term voor plusklassen? Schrijf deze woorden op in je eigen woordenlijst achterin de taalgids! Hier vind je verschillende opdrachten om aan de slag te gaan met de woorden uit het derde hoofdstuk. De opdrachten zijn verdeeld in bespreek, zoek-op en doe-opdrachten. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van een bespreek-opdracht een gesprek starten met je klasgenoten, docenten of schoolleiders. De opdrachten zijn bedoeld om de taalgids ook op jouw school te laten leven en verder na te denken over de taal uit het derde hoofdstuk in jouw omgeving.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=