LAKS

61 AI in de les Waarom vragen we hier aandacht voor? Chat-GPT en andere generatieve Artificial Intelligence (AI) modellen worden steeds meer gebruikt om (huis)werk te maken, te leren voor toetsen, samenvattingen te maken of verslagen te schrijven. Ook steeds meer docenten gebruiken Chat-GPT en andere generatieve AI-modellen om hun lessen beter en leuker te maken. Hoewel LAKS het belangrijk vindt dat het onderwijs zich blijft vernieuwen en daarbij gebruik maken van technologische ontwikkelingen, is het wel belangrijk om kritisch te blijven omgaan met de informatie die AI-modellen genereren. Ten eerste verbruiken AI-modellen als Chat-GPT enorm veel energie, omdat grote computerservers hard moeten werken om constant antwoorden te geven op onze vragen. Maar naast het enorme energieverbruik van Chat-GPT en andere AI-modellen zitten er veel (verborgen) vooroordelen in het model. Deze vooroordelen komen voort uit de gegevens die worden gebruikt om AI-systemen te trainen. AI-modellen zoals Chat-GPT worden namelijk getraind op grote hoeveelheden tekst en afbeeldingen die afkomstig zijn van het internet en andere bronnen. Deze datasets bevatten de vooroordelen, stereotypes en racistische ideeën die ook in de maatschappij bestaan. Doordat die ideeën in het model terechtkomen, kan het model onbedoeld stereotiepe antwoorden geven of bepaalde groepen mensen stereotyperend in beeld brengen. Zo komt discriminerende of stereotyperende taal weer terug in de maatschappij. Het is heel moeilijk om vooroordelen uit AI-modellen te houden. Bovendien kunnen de vooroordelen in het model zichzelf ook weer versterken. Als Chat-GPT bijvoorbeeld steeds maar weer vooroordelen blijft produceren, en mensen die in hun teksten overnemen, dan is dit voor een nieuwe versie van Chat-GPT, die weer wordt getraind met deze overgenomen teksten, extra bevestiging van de vooroordelen. Helaas is er momenteel nog geen oplossing om vooroordelen uit AI-systemen te filteren. Daarom is het belangrijk om voorzichtig en verantwoordelijk om te gaan met AI. Wees je als leerling en als docent bewust van de (verborgen) vooroordelen die in het systeem zitten en blijf zelf kritisch nadenken over de antwoorden die Chat-GPT geeft. Tips Wees je bewust van de (verborgen) vooroordelen bij programma’s als Chat-GPT, kijk altijd kritisch naar waar de informatie vandaan komt en controleer de informatie altijd met extra bronnen. Gebruik generatieve AI-modellen alleen ondersteunend en blijf zelf onderzoek doen; laat niet alles over aan Chat-GPT, het is belangrijk dat je zelf informatie blijft leren verwerken, kritisch leert omgaan met bronnen en je eigen ideeën leert te verwoorden. Michiel - Scholier “Ik moest een presentatie maken over het voortgezet onderwijs in Nederland, daarbij maakte Chat-GPT een lijstje in een hiërarchie met vwo/havo/ vmbo. Het is lastig om te veranderen als bronnen, mensen van de oude stempel en AI het allemaal zo zeggen”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=