LAKS

59 Biologie Biologie bevat ook veel lesstof die uitsluitende gevolgen heeft. Bij biologie leren leerlingen bijvoorbeeld vaak nog dat er twee geslachten zijn: vrouw en man. Er is nauwelijks aandacht in de lesstof voor intersekse geslachtskenmerken en voor verschillende genderidentiteiten. Ook is hetero zijn vaak de norm in biologielessen. Leerlingen leren wat er gebeurt als man en vrouw seks hebben en er wordt uitgegaan van relaties tussen mannen en vrouwen. Hiermee sluit je andere seksualiteiten en romantische voorkeuren uit. Het is voor leerlingen belangrijk om te leren over seksualiteit en genderidentiteit voor hun eigen persoonlijke ontwikkeling en voor begrip voor hun klasgenoten. Maar niet alleen biologie en geschiedenis kennen deze vormen van discriminatie en uitsluiting. In opgaves voor allerlei vakken wordt er ook nog vaak uitgegaan van relaties tussen vrouwen en mannen, worden er veelvoorkomende ‘Nederlandse’ voornamen gebruikt en worden genderstereotypen versterkt. Het LAKS adviseert ook om altijd na te gaan of onderwerpen met voldoende diepgang worden belicht, en niet enkel vanuit een Europees, westers of heteronormatief (heterostellen als de norm zien) perspectief. Op die manier kan worden voorkomen dat er onjuiste, onvolledige of stereotiepe beelden ontstaan over personen, groepen mensen of gebeurtenissen. Voor docenten: Maak je zelf opdrachten om mee te oefenen in de les? Wees je dan bewust van vooroordelen en stereotiepe beelden die in deze opgaven terug (kunnen) komen. Tips lesboeken en lessen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=