LAKS

57 lesboeken en lessen Waarom vragen we hier aandacht voor? Stereotyperende en discriminerende woorden komen niet alleen voor in de klas doordat mensen ze verbaal gebruiken. Ook in de lesboeken komen dit soort woorden voor. Vaak zijn het zelfs geaccepteerde vaktermen. Met de tijd zien we steeds beter in welke woorden eigenlijk niet geschikt zijn om mensen, groepen of gebeurtenissen te benoemen. We moeten daarom altijd kritisch blijven kijken naar welke woorden we in de lessen en in de lesstof gebruiken. Dat geldt voor alle vakken, hieronder lichten we geschiedenis en biologie uit. Geschiedenis Wat er besproken wordt in de les kan bijdragen aan het in stand houden van negatieve denkbeelden over anderen. Een vak als geschiedenis is hier een goed voorbeeld van. Onze geschiedenislessen worden vaak alleen verteld vanuit het perspectief van de westerse wereld, waardoor er een eenzijdig begrip ontstaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij lessen over het koloniale- en slavernijverleden, waarbij er onvoldoende verteld wordt over hoe tot slaaf gemaakte mensen in opstand kwamen. Een inclusieve en brede geschiedschrijving is belangrijk, omdat het bijdraagt aan een beter begrip van het heden en een inclusieve samenleving. Het is dan ook heel belangrijk om te blijven stilstaan bij vragen als: wat wordt er verteld? Door wie? En hoe? Welke stemmen hoor je hier niet? Het LAKS tipt hier ook graag het hoofdstuk Educatie van het Zwart Manifest. Tips Het LAKS adviseert om woorden te vermijden die eenzijdig of uitsluitend zijn of afstammen uit de koloniale tijd. De geschiedenis kunnen we niet veranderen, maar wel de manier waarop we erover praten. Te denken valt aan termen als de gouden eeuw of slaven. Deze woorden belichten alleen het Europese denkbeeld uit die tijd. Je kan bijvoorbeeld spreken van de zeventiende eeuw en tot slaaf gemaakte mensen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=