LAKS

55 verwijzen naar het vermogen van leerlingen Waarom vragen we hier aandacht voor? Op school en in de klas kan het voorkomen dat het vermogen van leerlingen wordt benoemd. Daarbij kun je denken aan de ‘slimme kinderen’, de leerlingen die slagen met cum laude of honours en leerlingen die mogen meedoen in plusklassen. Al deze onderscheidingen kunnen ervoor zorgen dat leerlingen zich minder goed voelen over hun eigen capaciteiten en vermogens als ze dit soort onderscheidingen niet krijgen. Elke leerling is ergens goed in. We moeten ons er daarom bewust van zijn welke capaciteiten we uitlichten en welke beter worden gewaardeerd. Vaak wordt dit gelinkt aan hoe mensen denken. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het stereotype ‘pretpakket’ voor het profielpakket Cultuur & Maatschappij (C&M). Hoewel dit profiel niet makkelijker is dan andere profielpakketten wordt dit wel vaak zo benoemd en daardoor ook zo gezien. Hetzelfde geldt voor het idee dat het knapper is om vwo te doen dan vmbo, terwijl het onderwijsrichtingen zijn met hele verschillende uitgangspunten en het een niet beter is dan het ander. Het is goed om bewust om te gaan met het aanbrengen van onderscheid, zowel in klassen als tussen onderwijsrichtingen. Bewust omgaan met typeringen van verschillende (groepen) leerlingen voorkomt dat we (per ongeluk) stereotypen in leven houden. Tips Voor docenten: Het LAKS adviseert om bewust om te gaan met het benoemen van de capaciteiten van leerlingen. Complimenteer leerlingen bijvoorbeeld wel op hun leerproces en welke groei ze hebben doorgemaakt, maar probeer te vermijden om leerlingen op basis van hun veronderstelde capaciteiten uit te lichten. Voor docenten: Het LAKS roept op om leerlingen niet te scheiden op basis van cognitieve vaardigheden, maar leerlingen met verschillende vaardigheden met elkaar samen te laten werken. Zo kunnen ze van én met elkaar leren. Voor docenten: Let ook op uitspraken over onderwijsrichtingen als ‘Deze werkhouding past niet bij een havo-klas’ of ‘Wat zijn jullie stil voor vmbo’ers’. Deze zijn stereotyperend en doen geen recht aan het verschil in leerlingen en hun kwaliteiten. Het LAKS roept op om de optie om cum laude te slagen af te schaffen. Niet alle leerlingen hebben gelijke toegang tot de leermiddelen en ondersteuning die nodig zijn om cum laude te slagen. Daarnaast is het belangrijk om de focus van leren te verleggen naar persoonlijke groei en intrinsieke motivatie, in plaats van leerlingen te laten streven naar de hoogst haalbare cijfers. Luuk - Scholier “De reputatie van C&M is slecht, het imago is dat je dan ‘dommer’ bent. Je studeert toch wat je wil studeren. In de bovenbouw wijzen docenten er wel minder op dat het een ‘pretpakket’ is”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=