LAKS

39 Waarom vragen we hier aandacht voor? Taal beïnvloedt hoe we denken en hoe we ons voelen over bepaalde onderwerpen. Het woord zittenblijven klinkt vaak negatief. Het kan voelen alsof je niet vooruitkomt, en dat kan vervelend zijn en niet motiverend werken voor leerlingen. Dit kan hun zelfvertrouwen schaden en ervoor zorgen dat ze zich slecht voelen over het overdoen van een schooljaar. Door te spreken van een jaar overdoen, willen we van het afschrikkende beeld afkomen. Een jaar overdoen beschrijft volgens ons meer wat er ook echt gebeurt. En in dit jaar kun je nog meer leren en jezelf ontwikkelen. Een jaar overdoen kan daarom heel waardevol zijn en helpt leerlingen om met een sterkere basis door te gaan. zittenblijven een jaar overdoen Tips Soms gebruiken scholen de term doubleren. Niet iedereen begrijpt dit woord, daarom spreken wij liever van een jaar overdoen. Het LAKS vindt het belangrijk om te benadrukken dat onderwijs draait om persoonlijke ontwikkeling en groei, niet om hoge cijfers of zo snel mogelijk slagen. Meike - Scholier “Bij ‘zittenblijven’ denk ik aan de momenten dat ik als enige achterbleef terwijl de rest doorging. Ik kwam in een nieuwe klas, voelde dat ik vast zat en begreep niet waarom mijn cijfers niet goed genoeg waren. Docenten werden strenger en wisten vaak niet dat ik dyslexie had, wat veel verklaarde”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=