37 Waarom vragen we hier aandacht voor? Met het woord nieuwkomers bedoelen we mensen die niet in Nederland geboren zijn, maar die naar Nederland gekomen zijn om hier voor een langere tijd te blijven. Denk bijvoorbeeld aan mensen die gevlucht zijn en/of mensen die hier wonen voor werk. Het LAKS probeert manieren te vinden waardoor we voorkomen dat nieuwkomers als tweederangs leerlingen worden gezien. Het LAKS ziet dat het onderwijs aan de leerlingen die nieuwkomersonderwijs volgen niet de aandacht en onderwijskwaliteit krijgt die het verdient. We maken ons zorgen over dat sommige nieuwkomers lang moeten wachten op een plek op school. Ook raakt het lerarentekort het nieuwkomersonderwijs hard en zijn er veel te weinig docenten die een diploma hebben om nieuwkomers les te geven. Het is belangrijk om rekening te houden met hoe er over nieuwkomers wordt gesproken. Zoals we al eerder schreven gebruiken we taal om onszelf en anderen te begrijpen. Maar kan taal ook verdelen en mensen uitsluiten. Dit zie je ook bij het woord nieuwkomers, want wanneer wordt iemand als nieuwkomer gezien? En hoelang blijf je een nieuwkomer? We vinden het lastig om alternatieven te vinden voor het woord nieuwkomers, maar willen aandacht vragen voor de ongelijke handeling die zij krijgen doordat ze niet in Nederland geboren zijn. Deze leerlingen zijn vaak meertalig, ze spreken hun thuistaal, kunnen soms nog andere talen en leren Nederlands. Hoewel dit ontzettend knap is, worden deze leerlingen vaak beoordeeld op de kwaliteit van hun Nederlands. Dit is zonde en doet tekort aan wat deze leerlingen kunnen. Hierdoor komen leerlingen soms op een onderwijsrichting terecht die niet bij hun past, aangezien ze zich in een andere taal beter kunnen uitdrukken. Zo komen studenten met vluchtachtergrond die nog geen Nederlands spreken vaak op entree opleiding terecht. Soms zouden zij beter op hun plek zijn op een andere opleidingsvorm, maar wordt voor hen bepaald dat ze naar entree moeten vanwege de noodzaak om eerst Nederlands te leren. nieuwkomers Tips Weet over wie je het hebt als je praat over nieuwkomers. En bedenk ook of er een term is die dichter bij de groep staat die je wil benoemen. Praat met nieuwkomers, niet alleen maar over. Elke leerling heeft een eigen verhaal en daarom ook eigen behoeften. Scholier - Nieuwkomersonderwijs “Tijdens LOB hebben we het wel eens over studies, maar altijd alleen over mbo-studies, niet hbo of universiteit. Ik zou wel meer willen weten over de studieroutes naar hbo en universiteit. Ik heb daar nog veel vragen over, over de routes die ik kan nemen om m’n doelen te bereiken”.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=