11 onderwijsniveaus Waarom vragen we hier aandacht voor? Als we het hebben over het havo, vmbo, vwo en praktijkonderwijs spreken we vaak van onderwijsniveaus. Het woord ‘niveau’ kan namelijk de indruk wekken dat het ene beter is dan het andere en dat leerlingen altijd voor het ‘hoogst’ haalbare moeten gaan. Volgens het LAKS is er geen hoog en laag, maar zijn er verschillende manieren van leren. Het LAKS kiest er daarom voor om de term onderwijsniveaus niet te gebruiken. Het LAKS is van mening dat elke onderwijsrichting even goed en even waardevol is. Volgens het LAKS is het belangrijkste in het onderwijs dat een leerling op een passende plek komt waar die wordt uitgedaagd en goed wordt voorbereid op diens toekomst. Daarom spreken wij van onderwijsrichtingen. Tips Het LAKS kiest ervoor om te spreken van onderwijsrichtingen. Weet je over welke onderwijsrichting het gaat? Benoem dan dat je het over het praktijkonderwijs, havo, speciaal onderwijs, vwo of vmbo hebt. onderwijsrichtingen
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=