LAKS

49 n naar en Tips Het LAKS adviseert om bewust om te gaan met het benoemen van de capaciteiten van leerlingen. Complimenteer leerlingen bijvoorbeeld wel op hun leerproces en welke groei ze hebben doorgemaakt, maar probeer te vermijden om leerlingen op basis van hun verondersteldze capaciteiten uit te lichten. Het LAKS adviseert om goed na te denken over de termen die we gebruiken voor extra activiteiten zoals plusklassen. Let ook op uitspraken over onderwijsrichtingen als ‘Deze werkhouding past niet bij een havo-klas’ of ‘Wat zijn jullie stil voor vmbo’ers’. Deze zijn stereotyperend en doen geen recht aan het verschil in leerlingen en hun kwaliteiten. Het LAKS roept op om de optie om cum laude te slagen af te schaffen. Niet alle leerlingen hebben gelijke toegang tot de leermiddelen en ondersteuning die nodig zijn om cum laude te slagen. Daarnaast is het belangrijk om de focus van leren te verleggen naar persoonlijke groei en intrinsieke motivatie, in plaats van leerlingen te laten streven naar de hoogst haalbare cijfers. Het LAKS roept op om leerlingen niet te scheiden op basis van cognitieve vaardigheden, maar leerlingen met verschillende vaardigheden met elkaar samen te laten werken. Zo kunnen ze van én met elkaar leren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=