Waarom vragen we hier aandacht voor? In de vorige editie van de taalgids riepen we op om te stoppen met het predicaat ‘Excellente School’. Dit is gelukt! In 2023 is het predicaat afgeschaft en daar zijn wij erg blij mee. Door sommige scholen aan te merken als excellente scholen worden andere scholen in de ogen van sommige mensen minder goed. Dit terwijl dat nog steeds goed presterende scholen kunnen zijn. Een label als ‘excellent’ zou bovendien onnodig moeten zijn, omdat we ernaar moeten streven dat alle scholen dat zijn. In plaats van excellentie-keurmerken moeten we investeren in alle scholen en juist nog het meest in scholen die extra steun kunnen gebruiken. Het LAKS is daarnaast kritisch op het label ‘zeer zwak’. Deze term wordt door de Inspectie van het Onderwijs gebruikt voor scholen die onvoldoende onderwijsresultaten realiseren. En die daarnaast op cruciale onderdelen van het onderwijsleerproces of het schoolklimaat onvoldoende kwaliteit laten zien. Een lijst van deze ‘zeer zwakke’ scholen is in te zien door ouders, leerlingen en onderwijspersoneel. Het gebruik van dit label heeft hierdoor een negatieve invloed op het imago van de school en de leerlingen. Het leidt tot vooroordelen over de school zelf en de leerlingen die daar onderwijs volgen. Het kan daardoor voorkomen dat docenten liever kiezen voor een school die ‘goed’ staat aangeschreven dan voor een school met het label ‘zeer zwak’. Hierdoor groeit de ongelijkheid tussen scholen en krijgen leerlingen op een ‘zeer zwakke’ school steeds minder goed onderwijs. Ouders, leerlingen en onderwijspersoneel hebben op een toegankelijkere manier inzicht nodig in waarom een school als ‘zeer zwak’ wordt bestempeld en welke herstelopdrachten de school heeft gekregen. Daarnaast is het beter om te focussen op het helpen en verbeteren van de school, zonder dat er negatieve labels worden gebruikt die problemen op school alleen maar uitvergroten en reproduceren. Het LAKS erkent dat er scholen zijn die niet goed presteren en vindt het belangrijk dat daar aandacht voor is, maar vindt het gebruik van het label ‘zeer zwak’ niet constructief. Wij nodigen het onderwijsveld uit om met ons mee te denken over een constructievere term. “excellente
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=