LAKS

41 as Tips Om genderinclusief taalgebruik te gebruiken in de klas, adviseert het LAKS om bijvoorbeeld goedemorgen leerlingen of goedemorgen allemaal te zeggen en niet goedemorgen jongens en meisjes. Ook kun je oefenen met verschillende voornaamwoorden in de klas. Bijvoorbeeld door opdrachten te maken met zinnen over hen en die in plaats van alleen met hij en zij. Als je opdrachten in groepjes maakt, verdeel de klas dan niet aan de hand van gender. Ga met elkaar het gesprek aan over gender. Benadruk dat er meer genderidentiteiten zijn dan jongens en meisjes en vraag eens aan leerlingen en/of docenten hoe zij zich identificeren. Let hierbij wel op dat er een veilige sfeer is en dat je iemand niet een genderidentiteit ‘oplegt’. Wat staat er op de schoolpas en in de schooladministratie? Kan er ook worden gekozen voor een X op de schoolpas in plaats van alleen M en V? En is het überhaupt nodig om het geslacht van een leerling te registreren? Kijk eens naar handreikingen van bijvoorbeeld het GSA-netwerk, zoals de Safe Plees handreiking over een veilige wc voor iedereen. Ook is Het Gender DoeBoek van Transgender Netwerk een aanrader. Heb je vragen over seksuele geaardheid en/ of genderidentiteit, of voel je als leerling of onderwijspersoneel onveilig op school en wil je daarover praten met een (ervarings-) deskundige, dan kun je gratis terecht bij Het Regenboogloket en bij Genderpraatjes.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=