LAKS

Waarom vragen we hier aandacht voor? Het is belangrijk om te erkennen dat genderidentiteit breder is dan alleen vrouw en man. Ondanks dit besef wordt er in onze taal nog vaak teruggegrepen naar een traditionele tweedeling tussen mannen en vrouwen. In de klas zie je dit bijvoorbeeld terug in hoe leerlingen worden aangesproken, zoals “goedemorgen jongens en meiden”, of hoe groepjes worden gevormd: jongens tegen de meiden. De manier waarop we over gender praten, beïnvloedt wat als normaal wordt beschouwd en wat niet. Het is belangrijk om op school voor een sfeer te zorgen waarin iedereen zich welkom en gezien voelt. Als we de klas dus blijven indelen in jongens en meiden, kan dat ervoor zorgen dat leerlingen die zich niet zo identificeren worden buitengesloten. Daarom is het beter om deze tweedeling te vermijden. Bij het maken van groepjes voor opdrachten kan je bijvoorbeeld simpelweg de klas op alfabetische volgorde verdelen. Hetzelfde geldt voor het aanspreken van docenten. Vaak gebruiken leerlingen “meneer” of “mevrouw”, terwijl dit niet voor iedereen passend is. Het tonen van respect voor iemands genderidentiteit kan je doen door ernaar te vragen. Bijvoorbeeld door te informeren hoe iemand aangesproken wil worden, te vertellen welke voornaamwoorden jij gebruikt en te vragen met welke voornaamwoorden zij willen worden aangesproken. Daarnaast zijn bepaalde voorzieningen op school nog niet inclusief voor alle genderidentiteiten, zoals toiletten en kleedkamers. Het is belangrijk om na te denken over manieren om deze ruimtes toegankelijk te maken voor iedereen door bijvoorbeeld gendervrije voorzieningen te faciliteren. gender: in de kla

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=