speciaal o Waarom vragen we hier aandacht voor? In het onderwijsveld is er veel discussie over speciaal- en passend/inclusief onderwijs. Sommige leerlingen en onderwijspartijen zijn voorstander van een scheiding tussen speciaal en regulier onderwijs. Op deze manier kan er namelijk maatwerk worden geleverd voor ‘speciale’ behoeften van leerlingen. Het LAKS is meer voorstander van inclusief onderwijs, waarbij er op elke school aandacht is voor elke leerling en diens behoeften. Er zijn volgens ons geen ‘speciale’ behoeften; alleen maar basisbehoeften en leerlingen moeten op elke school terechtkunnen ongeacht de ondersteuning die nodig is. Bovendien vindt het LAKS het een gemis als leerlingen elkaar niet tegenkomen, door het scheiden van speciaal en regulier onderwijs. Volgens het LAKS moeten scholen daarom zo worden ingericht dat ze kunnen inspelen op de verschillende ondersteuningsbehoeften die leerlingen kunnen hebben. We roepen beleidsmakers op om na te denken over welke taal ze gebruiken wanneer zij het over speciaal en regulier onderwijs hebben. Spreek bijvoorbeeld niet van ‘speciale’ behoeften, maar erken dat dit basisbehoeften zijn die in het reguliere onderwijs nog geen plek hebben terwijl dat wel zo zou moeten zijn. We snappen ook dat het nog moeilijk te realiseren is om speciaal onderwijs en regulier onderwijs samen te voegen. Er gaan nog te veel dingen fout, zowel in het speciaal als in het regulier onderwijs. In beide vormen van onderwijs wordt er nog lang niet altijd voldaan aan de behoeften van leerlingen. Een systeemverandering is dan ook nodig om dit te realiseren, met oog voor alle leerlingen. inclusief o
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=