Waarom vragen we hier aandacht voor? Het LAKS vraagt regelmatig aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers. Zo staan er docenten met weinig tot geen ervaring met het geven van NT2 voor de klas bij Internationale Schakelklassen (ISK) en Eerste Opvang Anderstaligen (EOA). Ook zijn er te weinig onderwijsplekken, waardoor niet alle nieuwkomers de mogelijkheid hebben om onderwijs te volgen – waar zij wel recht op hebben. Het LAKS ziet dat door het politieke debat over asiel en migratie, er te weinig aandacht is voor het recht op onderwijs voor nieuwkomers. Hoe kunnen we met taal voorkomen dat nieuwkomers als tweederangs leerlingen worden gezien? De term nieuwkomers wordt onder andere gebruikt voor personen die niet in Nederland geboren zijn en naar Nederland zijn gekomen om hier voor een langere tijd te blijven. Zowel vluchtelingen, statushouders, arbeidsmigranten en studenten vallen onder deze term. Daarnaast kunnen nieuwkomers leerlingen op ISK-scholen en het reguliere onderwijs zijn. De term nieuwkomers duidt dus niet op één homogene groep. Het LAKS vraagt vaak aandacht voor het onderwijs op ISK- en EAO-scholen. We willen beleidsmakers meegeven dat zij vaker naar ISK- en EAO-leerlingen moeten luisteren. Ons onderwijssysteem is zeker niet altijd ‘beter’ dan dat in het land van herkomst. Luister daarom eens wat vaker naar leerlingen die andere ervaringen hebben met andere (onderwijs)systemen, daar kunnen we veel van leren.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=