LAKS

Waarom vragen we hier aandacht voor? Ook bij de termen hoogopgeleiden en laagopgeleiden komt het waardeoordeel, dat eerder al naar voren kwam bij onderwijsniveaus en op- en afstromen, weer terug. De ene opleiding wordt gezien als ‘beter’ en dus ‘hoger’, de andere opleiding als ‘minder’ en ‘lager’. Vaak worden wo- en hbo-opleidingen gezien als ‘hoog’ en mbo-opleidingen als ‘laag’. Vaak wordt het alternatief theoretisch/praktisch opgeleid genoemd. Het LAKS is hier geen voorstander van, omdat er geen eenduidig verschil is tussen theoretische en praktische opleidingen. Vaak hebben opleidingen namelijk een praktisch én een theoretisch deel. En opleidingen die vaak als theoretisch worden gezien, zoals rechten, komen ook voor op het mbo. En opleidingen die meer neigen naar de praktische kant, zoals verpleegkunde, komen ook voor op het hbo en wo. Het LAKS vindt dit alternatief daarom geen oplossing. In lijn met het verschil tussen ‘hoog’ en ‘laag’ onderwijs, worden het hbo en wo ook wel hoger onderwijs genoemd. Er wordt dan een verschil gemaakt tussen het mbo en het hoger onderwijs. Een beter alternatief volgens ons, is om te spreken van vervolgonderwijs. Zo praat je ook over het mbo en stimuleer je de gelijke waardering van mbo-studenten en daarmee ook van vmbo-leerlingen. mbo-, hbo-, en wo-opgeleide zonder vervol hoog- en laago

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=