LAKS

onderwijsn onderwijsr Waarom vragen we hier aandacht voor? Als we het hebben over het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo spreken we vaak van onderwijsniveaus. Vwo wordt vaak als ‘beter’ en ‘het hoogst haalbare’ gezien, terwijl vmbo als ‘lager’ of ‘slechter’ wordt gezien. Het woord niveau schept de indruk dat het ene beter is dan het ander. Het LAKS is van mening dat elk ‘niveau’ even goed en even waardevol is. Het zijn volgens ons niet zozeer niveaus, maar verschillende manieren van leren. Het is dus een kwestie van welke manier van leren het beste bij jou past. Soms onderscheiden we theoretische en praktische opleidingen. (Waarbij praktisch vaak wordt gezien als minder dan theoretisch.) Het LAKS is geen voorstander van deze aanduidingen. Vaak zijn opleidingen en onderwijsrichtingen een mix van theorie en praktijk en verschilt dat per vakgebied. Een duidelijke scheiding tussen theorie en praktijk bestaat dus niet.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=