Later selecteren en met soortgelijke cognitieve vaardig- heden. Dit idee is door de wetenschap al vaker ontkracht. Brede brugklassen en brede scholen zijn juist goed voor de leerling en de maatschappij. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het huidige systeem van vroeg selecteren negatief uitpakt voor leerlingen uit families met lage sociaaleconomische klasse, met een migratieachtergrond, of jonge leerlingen. Een brede school is ook prettig voor de leerling, bijvoorbeeld wanneer een leerling moet wisselen van onderwijsrichting. Dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat de leerling naar een heel nieuwe school moet. Het wisselen tussen onderwijsrichtingen is makkelijker en daardoor zal ook de prestatiedruk afnemen. Daarnaast hebben de brede brugklas en brede scholen ook maatschappelijke waarde. Leerlingen komen elkaar veel meer tegen. Dit leidt tot meer begrip naar elkaar toe, wat ten gunste komt van alle leerlingen. De school is zo een meer representatieve gemeenschap. Een brede school is dan ook een deel van de oplossing om segregatie tegen te gaan. Als leerlingen van school gaan, hebben ze een breder perspectief op de maatschappij, in plaats van dat ze in een bubbel opgroeien. De ongelijkheid in ons onderwijs is al enkele jaren een onderwerp dat veel aandacht krijgt in de media en de rapporten van de Inspectie van het Onderwijs. We zien dat kansenongelijkheid toeneemt, dat het niet meer vanzelfsprekend is dat ons onderwijs kinderen en jongeren verder brengt ongeacht hun sociale economische positie of afkomst. Je kan je afvragen of het onderwijs ooit echt gelijke kansen bood, maar de situatie vandaag de dag is zeer ernstig. Verschillende (samenhangende) problemen veroorzaken de grotere kansenongelijkheid, zoals dat het docententekort veel groter is op scholen met veel leerlingen uit een lagere sociaaleconomische positie. We zien ook de basisvaardigheden dalen, maar leerlingen met ouders die maximaal mbo-2 hebben afgerond worden veel harder geraakt. Ook is er een grote toename in het gebruik van commercieel schaduwonderwijs. Soms zelfs op advies van de school. Dit onderwijs is alleen beschikbaar voor de leerlingen uit hoge middenklasse gezinnen. Het is noodzakelijk om de ommekeer te maken naar een onderwijs dat wel alle leerlingen als gelijkwaardig beschouwt. Die ommekeer is niet zomaar gemaakt, maar we kunnen al snel stappen zetten in de goede richting. De komende vijf jaar zet LAKS zich in voor brede brugklassen en brede scholengemeenschappen. Deze moeten de norm worden in plaats van de uitzondering. Het is aan de overheid om brede brugklassen en brede scholen te realiseren. We zien in de praktijk namelijk dat veel ouders kiezen voor categorale scholen, omdat zij denken dat hun kind het beste ontwikkelt omringd door kinderen
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=