LAKS

Onderwijsinhoud Ieder jaar publiceert de Inspectie het rapport de Staat van het Onderwijs, en ieder jaar is de boodschap dat de kwaliteit van het onderwijs in crisis is. De neergaande lijn van onderwijskwaliteit moet omslaan. Te veel leerlingen gaan van school af zonder de basisvaardigheden onder de knie te hebben. Deze trend is al twintig jaar aan de gang, maar de laatste jaren gaat het erg hard, met name in de leesvaardigheid. Er zijn veel oorzaken en geen makkelijke oplossingen, maar het is belangrijk dat dit een prioriteit is en dat het ministerie regie neemt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het LAKS roept daarom de minister op om alles op alles te zetten om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Lang is het onderwijs overgelaten aan de schoolbesturen, die zijn niet in staat gebleken om de kwaliteit van ons onderwijs op peil te houden. Het is daarom belangrijk dat ons onderwijs en de kwaliteit van het onderwijs een publieke zaak wordt, waarvoor de minister de verantwoordelijkheid draagt. Naast de kwaliteit is ook de inhoud van het onderwijs van groot belang. De inhoud van het onderwijs moet beter aansluiten op het leven nu. Een curriculumherziening is broodnodig en het curriculum moet vast iedere paar jaar worden herzien. Het huidige curriculum dateert uit 2006. De onderwijsdoelen voor het vak economie bijvoorbeeld zijn dus vastgesteld voor de financiële crisis van 2007-08 en voor belangrijke maatschappelijke debatten over de klimaatcrisis in relatie tot het economisch systeem. Zo is er voor ieder vak wel iets te zeggen. Ook voor de herziening is hier al het een en ander in te behalen. Nu is het al mogelijk voor docenten om een deel van de lestijd zelf in te vullen. We zien dat docenten nu te vaak door een lesmethode proberen heen te jagen, terwijl veel stof uit het boek niet eens noodzakelijk is voor de eindtermen uit het curriculum. Het LAKS pleit ervoor dat docenten samen met leerlingen bepalen wat er extra geleerd kan worden. Docenten moeten de ruimte hebben om zelf lesmethoden te ontwikkelen om betere aansluiting te vinden bij de leerlingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=