LAKS

Er is een brede roep om meer maatwerk in het onderwijs te implementeren. Zo moet er meer aandacht zijn voor het leerproces van de leerlingen, docenten moeten beter in staat worden gebracht om te differentiëren tussen de leerlingen in een klas, zodat leerlingen altijd uitgedaagd worden en de juiste ondersteuning krijgen. Ook moet het mogelijk zijn om verschillende vakken op verschillende leerniveaus af te ronden, en moet het ook mogelijk zijn voor alle leerlingen om praktijkvakken te volgen. In de visie van het LAKS worden leerlingen in de toekomst niet meer afgestraft voor hun minst goede vak. Zo hoeven we ook niet meer te spreken van vmbo/havo/vwo leerlingen. Leerlingen kunnen hun vakken op verschillende leerniveaus afronden, en vervolgopleidingen stellen hun toelatingseisen alleen af op de vakken die noodzakelijk zijn om succesvol de studie af te ronden. Deze visie lijkt misschien nog ver weg, maar ook de komende vijf jaar is er al veel mogelijk. Het LAKS wil dat het makkelijk wordt om een maatwerkdiploma te krijgen en dat dit diploma geaccepteerd wordt in het vervolgonderwijs. Daarnaast moeten praktijkgerichte vakken ook aangeboden worden aan leerlingen op havo en vwo. De roep om meer maatwerk sluit aan bij de ideeën van het LAKS om meer brede brugklassen en meer brede scholen te realiseren. De voordelen van een brede brugklas kunnen alleen bereikt worden als er ook voldoende maatwerk is voor iedere leerling. In een brede brugklas moet er namelijk wel gedifferentieerd worden. Zodat elke leerling zowel de ondersteuning als de uitdaging krijgt die die nodig heeft. Maatwerk

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=