LAKS

Voorbeeld arena gesprek: De leraren bepalen samen de onderwerpen van het gesprek. Bijvoorbeeld de verhouding tussen luisteren en zelfstandig werken of de manier van communiceren naar de klas. Deze onderwerpen met bijbehorende open vragen worden vooraf aan de gespreksleider gegeven. Het is belangrijk om een diverse groep leerlingen te betrekken bij het gesprek. Hierin kun je rekening houden met onderwijsrichting, klas, leeftijd, leerjaar etc. Bereid de leerlingen voor op dit gesprek door vooraf de onderwerpen kenbaar te maken zodat ze zich kunnen voorbereiden. Daarnaast is het essentieel om een veilige omgeving te creëren voor de leerling. Leerlingen moeten weten ze wat ze kunnen verwachten en dat ze vrijuit kunnen spreken. Tijdens het gesprek: Tijdens het gesprek zitten de leerlingen in een cirkel met de gespreksleider. Buiten deze cirkel zitten docenten die naar het gesprek luisteren. Het is heel belangrijk dat docenten die buiten de cirkel zitten, alleen luisteren. Zodra docenten zich bemoeien met het gesprek gaat dit ten koste van de open sfeer en kunnen leerlingen dichtklappen. Om een goed gesprek te hebben is het belangrijk dat de gespreksleider doorvraagt om een duidelijker antwoord te krijgen. Wanneer het gesprek bezig is, schrijft iemand op een flip-over vel de punten op van de scholieren. Op die manier kunnen andere docenten zich focussen op het luisteren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=