3. Leerlingenarena gesprek In de leerlingenarena zitten leerlingen in een cirkel met een gespreksleider en praten ze over onderwerpen die door de docent(en) zijn aangedragen. De docenten zitten buiten de cirkel en luisteren aandachtig zonder zichzelf met het gesprek te bemoeien. Eén van de leraren maakt tijdens het gesprek aantekeningen op een flap, zo kunnen de anderen focussen op het luisteren. Onderwerpen kunnen variëren, zorg voor open vragen over hoe het onderwijs en de lessen zijn ingericht. De leerlingen gaan vervolgens in gesprek met elkaar en de gespreksleider. Na afloop van het centrale gesprek bespreken leraren in kleinere groepjes de input en verbeterpunten voor de aankomende periode. Snel na het arenagesprek krijgen leerlingen te horen wat met hun feedback wordt gedaan. Het arenagesprek is een van de meest efficiënte vormen van LOD en heel waardevol voor leerlingen én docenten. Docenten krijgen onderbouwde en toegelichte feedback en leerlingen krijgen meer inzicht in en begrip over het onderwijs. Gebruik deze methode om de lessen in algemene zin te verbeteren, niet om over individuele docenten te spreken. Let op: Het is essentieel dat docenten zich buiten het gesprek houden. Anders kan de open sfeer van het gesprek verloren gaan.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=