LAKS

Vormen van LOD: Het invoeren van LOD kan lastig zijn. Daarom heeft het LAKS verschillende manieren verzameld om feedback te verkrijgen. Let op: Er zijn natuurlijk veel meer manieren waarop je LOD kan vormgeven, onderstaande ideeën zijn slechts een paar voorbeelden. 1. Tips geven aan docenten De meest laagdrempelige vorm van LOD is het direct geven van tips aan je docent. Dit kan anoniem via een briefje maar ook in een klassikaal moment. Deze manier van LOD is makkelijk en kost weinig tijd. Wel kan het spannend zijn voor leerlingen om openlijk advies te geven aan hun docent. Daarom adviseert het LAKS bij deze vorm om ervoor te zorgen dat er een open sfeer hangt en dat de docent actief vraagt om feedback. Wanneer leerlingen serieus worden genomen, zullen zij het feedback geven ook serieus nemen. Is het toch te spannend om direct aan een docent feedback te geven? Ook een teamleider kan gesprekken organiseren met leerlingen om feedback over een docent te krijgen. Als leerling voel je dan misschien meer de ruimte om te delen, en een teamleider kan zorgen dat de feedback overgebracht kan worden aan de docent zonder dat dit door de docent als afrekening gevoeld hoeft te worden. 2. Leerlingen betrekken bij sollicitaties en evaluatiemomenten Deze vorm van LOD is al voor de eerste les van de docent scholieren meenemen in de sollicitaties. Dit kan door ze een plek te geven tijdens de sollicitatieprocedure voor nieuwe docenten. Hierdoor raakt de beginnende docent al direct gewend aan de rol van leerlingen als het gaat om feedback geven. Voor de leerlingen is dit een ontzettend leerzame ervaring en als school krijg je een ander perspectief op de sollicitanten. Let op: Het is belangrijk dat scholieren goed weten hoe zij hun rol in een sollicitatiegesprek het beste kunnen vervullen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=