Zorgen over LOD Het LAKS ziet veel voordelen in het LOD, toch zijn er zorgen die vaak benoemd worden bij feedback van leerlingen. Het LAKS denkt dat veel van deze zorgen onterecht zijn, hieronder lees je hoe je antwoord kan geven op die zorgen: “Scholieren weten helemaal niet waar ze op moeten letten wanneer ze docenten beoordelen” Leerlingen zijn goed in staat om te begrijpen dat ze moeten leren. Ze kunnen ook goed aangeven welke manier van leren goed voor hen werkt. Leerlingen krijgen van misschien wel acht verschillende docenten les. Zij zijn dus zeker ervaringsexpert. “Scholieren kunnen geen objectief beeld geven” Subjectiviteit is in dit geval niet erg. Leerlingen kunnen juist vertellen over hoe zij de lessen ervaren. Docenten kunnen hiervan leren over hoe zij overkomen op de leerlingen. Wellicht hebben de docenten daar zelf nooit bij stil gestaan. “Het is eng voor een nieuwe docent om direct afgerekend te worden door scholieren” Via LOD worden tips en adviezen gegeven. Juist voor een nieuwe docent is het belangrijk om deze tips en feedback te krijgen. Als het LOD goed wordt ingericht hoeft het niet eng te zijn. Deze brochure geeft daar goede voorbeelden voor. “Het kost te veel tijd” LOD kan op veel manieren vorm worden gegeven. Zo kun je 5 minuten nemen in de les om tips en feedback te vragen. Daarnaast kost het minder tijd om problemen vooraf te voorkomen dan achteraf proberen op te lossen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=