LAKS

Wat is LOD en waarom is het belangrijk? LOD staat voor ‘Leerlingen Ontwikkelen Docenten’. LOD is de verzamelnaam voor alle manieren waarop leerlingen een rol spelen bij het geven van feedback aan docenten. LOD houdt dus in dat je als scholier actief invloed kunt uitoefenen op het functioneren van de docenten van wie je les hebt. Hiervoor bestaan allerlei manieren. Deze kunnen variëren van het direct tips geven aan je docent tot een vragenlijst invullen die je docent kan meenemen in de toekomst. Het verschil tussen LOD en LED zit hem in het samenwerken tussen docenten en leerlingen. Bij LOD is het belangrijk dat we een open gesprek creëren, en niet een extra toets moment voor docenten, want het LAKS pleit voor een lagere toetsdruk voor iedereen. Sommige mensen vragen zich af ‘waarom zouden leerlingen moeten meepraten?’. Er zijn hier veel redenen voor: Leerlingen zien hun docenten vaak en hebben daardoor een beter beeld van het functioneren van hun docent dan een schooldirecteur of een docent die eens meekijkt. Alleen scholieren weten echt hoe duidelijk, motiverend, boeiend of respectvol een docent naar diens leerlingen is. Door het gesprek aan te gaan kan wederzijds begrip worden gecreëerd. Bovendien is het belangrijk dat leerlingen weten hoe een democratie werkt. Door op de middelbare school al te beginnen met betrokkenheid en participatie kunnen leerlingen democratische vaardigheden leren en toepassen. Daarnaast zien we dat het voor startende docenten lastig is om hun carrière te beginnen veel startende docenten verlaten al snel het vak. Wij denken dat ze vaak niet feedback krijgen die ze nodig hebben om zich in hun vak te ontwikkelen. Door vormen van LOD toe te passen krijgen ze deze feedback wel. Ook meer ervaren docenten kunnen leren van de tips die ze krijgen van leerlingen. Onthoud, met het LOD willen wij een open gesprek starten tussen leerlingen en docenten over de lessen, zodat het onderwijs beter en leuker wordt. LOD is geen middel om docenten af te straffen of te onderwerpen aan een hoop ‘toetsmomenten’.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=