Inleiding Het Nederlandse onderwijssysteem heeft het zwaar. Dit is het beeld wat het LAKS, de vertegenwoordiger van alle middelbare scholieren in Nederland, al jaren ziet. Door het steeds groeiende docententekort, het tekort aan bevoegde docenten voor de klas, de snelle uitstroom van nieuwe docenten en de hoge werkdruk van docenten, is de kwaliteit van de lessen gedaald. Dit blijkt ook uit de LAKS-Monitor, ons jaarlijks tevredenheidsonderzoek, waar we zien dat veel scholieren vinden dat de lessen beter ingevuld kunnen worden. Helaas merken we ook dat de meerderheid van de leerlingen niet wordt gevraagd wat ze van de lessen vinden, terwijl scholieren juist een heel goed beeld hebben over hun docenten en de manier waarop ze lesgeven. Hiervoor heeft het LAKS in 2015 het Leerlingen Evalueren Docentenhandboek uitgebracht, met een gedetailleerde beschrijving over wat de beste manier is om dit gesprek te starten. In deze brochure werpen we een nieuwe blik op het LED en leggen we verschillende manieren voor om het gesprek tussen leerlingen en docenten te starten. Zodat leerlingen en docenten zich kunnen blijven ontwikkelen. Daarom spreken we nu over LOD (Leerlingen Ontwikkelen Docenten). Deze brochure kan worden gebruikt door zowel leerlingen die meer inspraak willen op hun lessen, als docenten of schoolleiders die vorm willen geven aan leerlingparticipatie op hun school. Aan de andere kant zien wij dat veel docenten de behoefte hebben om feedback van scholieren te ontvangen, maar niet goed weten wat de beste manier is.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=