LAKS

Bij mij op school zijn er wel mogelijkheden om feedback te geven aan docenten, bijvoorbeeld via enquêtes, maar wat er met de gegeven commentaren gedaan wordt is niet helemaal duidelijk. Ook mogen docenten zelf kiezen welke klas de enquête in vult. Mondelinge feedback is nog niet echt op gang gekomen, ondanks dat docenten hier wel soms om vragen. Zelf ken ik mijn leerkrachten best wel goed, en ik weet dus ook hoe ik commentaar op de les het beste kan geven. Helaas weet ik dat meerdere klasgenoten soms vrij bot of brutaal uit de hoek kunnen komen wanneer dit niet zo bedoeld is. Dit zou dan weer een reactie van de docent kunnen veroorzaken die als negatief of boos ervaren kan worden. Mede daarom durven sommige leerlingen ook niet op de docenten af te lopen met feedback. Docenten reageren over het algemeen erg positief op de feedback uit de enquêtes, maar zo nu en dan kan er in deze vragenlijsten ook erg fel gesproken worden omdat ze anoniem zijn. Ik denk dat dit een nadeel is van de enquêtes, mede omdat een leerkracht ook niet kan reageren op de opmerkingen. Bij mondelinge evaluaties is het natuurlijk wel een risico dat docenten toch een zekere machtspositie hebben. Verder denk ik dat het belangrijk is om een duidelijk moment te hebben waar de leerling terugkoppeling krijgt over wat er met de gegeven feedback gedaan is, mondeling of schriftelijk. Anders zullen er leerlingen zijn die denken dat er niets mee is gedaan en dat hun mening er niet toe doet, terwijl dit absoluut niet het geval hoeft te zijn. Dit zou ook een mooie brug kunnen zijn naar een volgende evaluatie ronde. Feedback aan docenten: zoeken naar de goede vorm Anne-Fleur leerling vwo 3

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=