LAKS

Ervaringen met LOD “Kunnen we de volgende les ook gewoon iets meer zelf werken?”, vraagt een leerling in de deuropening bij het verlaten van de les. Stiekem vind ik het irritant. Heb ik net m’n best gedaan de belangrijkste onderwerpen voor het eindexamen voor ze te herhalen en ze klassikaal te laten oefenen met een quiz met veelgemaakte fouten, willen ze ‘gewoon zelf werken’ (oftewel: ‘niksen’ denk ik cynisch). Maar ergens heeft ze wel gelijk, ze iets meer loslaten zou ook goed zijn. En de week daarna gaat die ‘zelfwerkles’ eigenlijk best goed. Ik vind het belangrijk dat leerlingen ervaren dat de les van ons samen is, en vraag regelmatig om input voor de lessen. In het begin van de periode haal ik vaak met een Google Forms of met post-its op waar zij benieuwd naar zijn, en hoe ze graag willen werken. Daardoor kan ik de lesstof toepassen op voorbeelden die zij interessant vinden. Hoewel de wensen voor werkvormen vaak erg uiteenlopen: “Veel actieve dingen” “In tafelgroepjes werken” “zelfstandig opdrachten maken”, lukt het vaak wel om aan alle wensen een beetje tegemoet te komen. Dit jaar bezochten we op initiatief van leerlingen de rechtbank, en die excursie blijft erin de komende jaren! Nienke docent maatschappijwetenschappen Feedback: niet altijd een cadeautje, vaak wel nuttig

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=