Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreken in de klas

Gespreksleidraad voor leraren in het voortgezet onderwijs Voor een betekenisvol gesprek in de klas is een sfeer van rust en veiligheid nodig. Dit houdt in dat elke leerling zich gezien en gehoord voelt en met respect behandeld wordt, welke mening diegene ook heeft. Natuurlijk geldt hierbij het omgekeerde ook: de leerling moet anderen ook zien, horen en met respect behandelen. Elke mening mag er dus zijn, mits respectvol geuit. Zie ook: 1.2.2 Begrenzen en uitnodigen. Hieronder geven we handvatten voor hoe je deze rust en veiligheid kunt creëren voor elke leerling. We raden aan om – als je de mogelijkheid hebt – je goed voor te bereiden op een gesprek met je leerlingen over een maatschappelijk gevoelig onderwerp. Hoe je dat doet lees je bij 1.1 Voorbereiding. We begrijpen echter maar al te goed dat deze spannende gesprekken juist ook vrij plotseling kunnen ontstaan in de klas. Juist dan is het belangrijk om het gesprek ook aan te gaan en veiligheid te bieden. Daarvoor bieden we je concrete handvatten bij 1.2 In gesprek gaan. 1.1 Voorbereiding Als je de mogelijkheid hebt om bewust (of gepland) een gesprek aan te gaan over een maatschappelijk thema, dan raden we dat ten zeerste aan. De condities van een voorbereid gesprek zijn het gunstigst voor de rust en veiligheid in de klas. We raden in dit geval aan om als gespreksvorm een dialoog te kiezen. Een dialoog is erop gericht om meer begrip voor elkaar te creëren en draagt bij aan kritische reflectie. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat in een dialoog een groep zich makkelijker erkend voelt. De gespreksvorm biedt een veilige omgeving om maatschappelijk gevoelige onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken te bespreken (Geerlings, J., Speelman, I. (2023, Juli)). 1. Hoe voer je een veilig gesprek in de klas? 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=