Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreken in de klas

Gespreksleidraad voor leraren in het voortgezet onderwijs Beste leraar, In de klas gebeurt veel meer dan alleen het overbrengen van kennis. De school is ook een plek waar jongeren zichzelf vormen, vragen stellen en zich verhouden tot anderen en tot de wereld om hen heen. Daarbij komen onvermijdelijk onderwerpen naar boven die gevoelig kunnen liggen: seksuele en relationele vorming, racisme en discriminatie, mentaal welzijn, suïcide en polarisatie. Onderwerpen die impact hebben. Onderwerpen die ertoe doen en die niet onbesproken kunnen blijven. Wij, als (vertegenwoordigers van) scholieren in Nederland, merken dat er een grote behoefte is aan open en eerlijke gesprekken over deze thema’s, zowel met klasgenoten als met leraren. Tegelijkertijd begrijpen we dat het voeren van zulke gesprekken in de klas niet altijd makkelijk is. Ze kunnen ongemakkelijk, complex of beladen zijn. En toch geloven we dat juist deze gesprekken het verschil kunnen maken. Voor het vertrouwen in de klas, voor het gevoel van veiligheid en voor de ontwikkeling van maatschappelijk burgerschap. Met deze leidraad willen we je helpen bij het voeren van deze gesprekken en op deze manier bijdragen aan een schoolklimaat waarin ruimte is voor het bespreken van moeilijke onderwerpen. Niet om alle antwoorden te geven, maar om het gesprek mogelijk te maken – respectvol, open en met aandacht voor alle stemmen in de klas. Als leraar speel je hierin een sleutelrol. Jouw woorden, jouw bereidheid om te luisteren én je lef om het gesprek aan te gaan kunnen voor leerlingen een wereld van verschil maken. We hopen dat deze gespreksleidraad je daarbij ondersteunt en inspireert. Namens alle scholieren in Nederland: bedankt dat je deze gesprekken aangaat. Niels Marijnissen en Frederick Visser, Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=