Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreken in de klas

Gespreksleidraad voor leraren in het voortgezet onderwijs • Nodig lhbti+-voorlichters uit die persoonlijke verhalen kunnen delen met de klas. Zie: • Jongeren, onderwijs en lhbti+ | COC • Zichtbaarheid ondersteunt de veiligheid. Als er ruimte voor is op jouw school, hang dan een lhbti+-poster op of -kunst. Of draag zelf een regenboogpin of gebruik een regenboogpen. Voor inspiratie, zie: • Paarse Vrijdag Posters | GSA netwerk • Poster Afgesproken! | Stichting School & Veiligheid • Een GSA, Gender and Sexuality Alliance, bouwt mede draagvlak op binnen de school. Binnen zo’n alliantie zetten lhbti+- en niet-lhbti+-leerlingen zich in voor een school waar iedereen zichzelf kan zijn. Het vergroot de zichtbaarheid van lhbti+ en maakt daardoor steun en acceptatie mogelijk. • Stappenplan | GSA netwerk Feiten, misinformatie en desinformatie Binnen dit thema heersen veel complottheorieën, zowel over het gedeelte seksuele voorlichting (seksualisering van kinderen) als over gender- en seksuele diversiteit (antigenderbeweging). Wat kun je daartegen inbrengen? • Benoem wanneer je een anti-lhbti+-complottheorie ziet of hoort, dat dit een complottheorie is en dat het dus onzinnige informatie is (debunken). Welke complottheorieën er zoal in omloop zijn lees je onder andere hier: • 10 keer vraag en antwoord over anti-lhbtiqa+ complottheorieën | Movisie • Leg uit waarom zo’n complottheorie schadelijk is (bijvoorbeeld omdat het de rechten van lhbti+-mensen ter discussie stelt of hen afschildert als ‘gevaarlijk’). • Leer leerlingen om zelf complottheorieën te herkennen, zodat ze hier ‘weerbaarder’ tegen worden (prebunken). Zie: • Zo herken je een complottheorie | Mediawijs Specifieke adviezen in de praktijk Hoe ga je om met stevige uitspraken van leerlingen binnen dit thema? • Taal is een gevoelig aspect bij dit thema. Er zijn heel veel verschillende woorden die bij de regenbooggemeenschap horen en dit blijft ook in ontwikkeling. Leer de juiste woorden en termen te gebruiken en spreek leerlingen ook inclusief (en met de juiste voornaamwoorden) aan. Verdiep je daarom eens in alle verschillende begrippen en hun betekenissen: • Begrippenlijst | GSA Netwerk • Waarom het belangrijk is dat jij inclusieve taal gebruikt in de klas | Gendi Betrek leerlingen er eventueel bij als je het niet precies weet. • Geef gefundeerde kennis mee, bijvoorbeeld over wat precies wat is (Wat is biseksualiteit? Wat betekent aseksueel zijn?) en laat zien dat lhbti+ zijn iets is van alle tijden en culturen. Zie: • Diversiteit in identiteit rond de wereld | VPRO • Accepteer niet dat er gescholden wordt met ‘homo’ of andere scheldwoorden. Begrens hierop. Daarmee zet je een stevige sociale norm. Ook al lijkt ‘homo’ roepen ingeburgerd – het wordt vaak ook tussen heteroleerlingen als grapje geroepen – het blijft ongelooflijk kwetsend en daarmee onveilig voor queerjongeren. • Benoem expliciet dat pesten van, negatief omgaan met, ongelijk behandelen van en/of gebruik van verbaal of fysiek geweld tegen lhbti+-leerlingen discriminatie is. Vermeld hier dan bij dat er ook andere vormen van discriminatie zijn, zoals moslimracisme, antisemitisme, anti-zwart-racisme, discriminatie van mensen met een beperking et cetera, en dat deze allemaal verboden zijn (zie 2.2 Discriminatie en racisme). • Nodig eens een theatergroep uit die een voorstelling speelt over dit thema en er met de klas een gesprek over voert. Inzetten op inleving en empathie is bewezen effectief, mits het aansluit bij de leerlingen qua religie, cultuur en leeftijd. Kijk bijvoorbeeld eens bij: • Theater AanZ • Live Your Story 14

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=