Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreken in de klas

Gespreksleidraad voor leraren in het voortgezet onderwijs Hoewel de basis voor een veilig gesprek in principe altijd hetzelfde is – zoals we in voorgaand gedeelte hebben beschreven – is elk maatschappelijk thema dat de klas in komt natuurlijk anders. Elk thema heeft in zekere mate elementen die extra aandacht verdienen tijdens een veilig gesprek. Bijvoorbeeld omdat het gevoelig ligt, er emoties mee gemoeid zijn, het persoonlijk kan worden of omdat het soms direct of indirect gaat om discriminatie en/of racisme. Daarom geven we hier bij enkele belangrijke thema’s specifieke handvatten om het gesprek over deze thema’s zo goed en vooral veilig mogelijk te laten verlopen. 2. Extra handvatten bij maatschappelijk gevoelige thema’s • 2.1 Seksuele vorming • 2.2 Discriminatie en racisme • 2.3 Mentaal welzijn • 2.4 Actualiteiten Ga direct naar 12

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=